nieuws

Plaatsing busbrug Zwolle precisiewerk

Hij is 110 meter lang, bestaat uit dertig grote stalen onderdelen die aan elkaar gemaakt zijn en weegt maar liefst 1.000 ton. Dit weekend wordt hij geplaatst. De busbrug van ruim vier en een half miljoen euro, die het nieuwe busstation van Zwolle gaat verbinden met de binnenstad.
Het plaatsen van de brug is een precisiewerk voor aannemer BAM Infra, die op het terrein bij het plaatsen geen pottenkijkers kan gebruiken. Daarom was er vandaag voor vertegenwoordigers van de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel en de pers een sneak preview.

Precisiewerk

Het grote stalen gevaarte is in Zwolle in elkaar gezet en wordt met behulp van een aantal zware trailers op zijn plek gereden. Een spannende operatie die met uiterste zorgvuldigheid gedaan moet worden. 
De brug zal vanaf morgen met een meter per tien minuten naar voren gereden worden om dan in de nacht van vrijdag op zaterdag over het spoor geplaatst te worden.

Treinverkeer stil

Dat gebeurt vanaf twee uur 's nachts. Het treinverkeer wordt tijdelijk stil gelegd. De grootste zorg die projectleider Toon van Beek van de gemeente Zwolle uitspreekt betreft de stabiliteit van de bodem. Daarbij wordt natuurlijk ook gedacht aan het enorme fiasco met de instabiele veengrond onder het nieuwe spoor van Zwolle naar Kampen.
"We hebben heel veel tijd aan de berekeningen van de draagkracht van de ondergrond besteed, zeker weten we het natuurlijk nooit. Maar ik ga er voor 99,9 procent vanuit dat het goed gaat komen", aldus Van Beek. 

Tribune voor belangstellenden

De plaatsing van de busbrug is via een webcam op de site van ProRail te volgen. Ook zal de gemeente Zwolle aan de overkant van het station een tribune met informatieborden voor belangstellenden plaatsen, mensen kunnen de plaatsing van de immense stalen busbrug op die manier  'live' volgen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.