Station Stadshagen in Zwolle kan niet open door problemen met grond onder Kamperlijntje

Station Stadshagen in Zwolle kan niet open als gevolg van de problemen met de bodem onder het spoor op het traject tussen Zwolle en Kampen, het Kamperlijntje. Dat heeft gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel zojuist meegedeeld.

De kosten om de grond onder het Kamperlijntje alsnog geschikt te maken voor treinen die met 140 kilometer per uur over het traject rijden, lopen in de tientallen miljoenen euro's. De kosten worden geschat op een bedrag van 35 tot 100 miljoen euro, aldus Boerman.

Vorige maand bleek de grond onder het traject zo slecht dat treinen er niet veilig overheen konden rijden met een snelheid van 140 kilometer per uur. Die snelheid is nodig om tussen Kampen Zwolle heen en weer te rijden mèt een stop op het nieuwe station Stadshagen. Na station Stadshagen kan de trein dan door naar Zwolle waar reizigers nog voldoende tijd hebben om over te stappen.

Niet open

"De provincie Overijssel heeft samen met de gemeenten Zwolle en Kampen geoordeeld dat het station niet open kan, omdat er geen dienstregeling gegarandeerd kan worden tegen acceptabele kosten en risico's", aldus Boerman. Met andere woorden: het heeft geen zin om te stoppen op Stadshagen, omdat treinreizigers die door moeten naar Zwolle daar hun aansluiting missen.

Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen (Foto: RTV Oost)
Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen (Foto: RTV Oost)
Fotograaf: RTV Oost
Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen

"Technisch zijn er genoeg oplossingen", zegt gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel. "Maar die zijn heel duur." Boerman stelt dat ProRail nu met oplossingen moet komen om een goede dienstregeling tussen Zwolle en Kampen mogelijk te maken. ProRail stelt echter volgens de gedeputeerde dat het voor alle geboden oplossingen geen geld heeft.

Twee machinisten

Volgens ProRail kan Stadshagen wel open als er twee machinisten in één trein gaan rijden. Dat levert tijdwinst op. Het zorgt er voor dat de keertijd op het station Zwolle een stuk korter wordt. "Op het moment dat de machinist die aan de voorkant zit is gearriveerd in Zwolle aan het afbouwen is, kan de machinist aan de andere kant van de trein alweer beginnen met opbouwen. Dat scheelt tijd."

Bert Boerman is niet gelukkig met dat voorstel. "Het staat niet in verhouding tot de opdracht die we verleend hebben. We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is. Als een deel van die opdracht niet lukt, dan moeten we kijken hoe we wel tot een acceptabele oplossing kunnen komen. ProRail is aan zet", stelt Boerman. 

ProRail geeft om 12.00 uur vanmiddag een eigen persconferentie waarin het bedrijf een reactie geeft op de beslissing van de provincie om station Stadshagen niet te openen.