ProRail: Station Stadshagen kan met kortere keertijd snel open

Station Stadshagen kan snel open. Dat zei ProRail zojuist tijdens een speciaal ingelaste persconferentie in Zwolle.

ProRail erkent de problemen met de bodem onder het spoor op het traject tussen Zwolle en Kampen te hebben onderschat. De grond bleek zo slecht dat treinen er niet veilig overheen konden rijden met een snelheid van 140 kilometer per uur.

Die snelheid is nodig om tussen Kampen en Zwolle heen en weer te rijden mèt een stop op het nieuwe station Stadshagen. Na station Stadshagen kan de trein dan door naar Zwolle waar reizigers nog voldoende tijd hebben om over te stappen.

Verstevigen van de ondergrond is geen optie. Dat zou tientallen miljoenen euro's kosten, zegt ProRail, vier tot zes jaar duren en leiden tot veel overlast voor reizigers. Daarom zou de snelheid op de lijn op maximaal 100 kilometer moeten blijven, zegt de spoorwegbeheerder.

Keertijd terugbrengen

Met die lagere snelheid kan station Zwolle Stadshagen tóch open, denk ProRail. Als de keertijd van de trein op station Zwolle terug wordt gebracht van zeven naar vier minuten, blijft er genoeg tijd over om station Stadshagen te bedienen. Ook blijft overstappen op station Zwolle naar bijna alle verbindingen mogelijk, behalve die naar Lelystad. Maar daar zou minder dan een procent van de reizigers gebruik van maken.

Scherpe keertijden van de trein op het Kamperlijntje zijn dus vereist. Daarvoor wil ProRail tijdelijk twee machinisten in één trein laten rijden, tot de infrastructuur is verbeterd om keren makkelijker en sneller te laten gebeuren. 

Provincie ziet oplossing niet zitten

Vanochtend gaven gemeenten en provincie al een persconferentie. Ze maakten toen juist bekend dat station Stadshagen niet open kan door de problemen.

Gedeputeerde Bert Boerman ziet het voorstel van ProRail niet als een mogelijkheid. "We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is."

Deel dit artikel: