Keolis: 'Voorgestelde maatregel van ProRail voor Kamperlijntje levert gevaar op voor reiziger'

De maatregel die ProRail aandraagt om het probleem met het Kamperlijntje en de bereikbaarheid van station Stadshagen in Zwolle op te lossen, brengt de veiligheid van de treinpassagiers en het treinpersoneel van Keolis in gevaar. Dat zegt directeur Emile Broersma van Keolis.

Hij reageert op het voorstel van ProRail om treinen uit te rusten met twee machinisten. De ene machinist rijdt tussen Kampen en Zwolle en de andere machinist rijdt tussen Zwolle en Kampen heen en weer.

Voldoende tijd voor stop op Stadshagen

Dat betekent dat een machinist niet hoeft te wisselen tijdens ritten. Op het moment dat de ene machinist afbouwt na een rit van Kampen naar Zwolle kan de andere machinist starten met opbouwen voor de rit van Zwolle naar Kampen. Volgens ProRail levert dat voldoende tijd op om te kunnen stoppen op station Stadshagen. 

De geboden oplossing leidt volgens Emile Broersma tot extra druk op de machinisten van Keolis. "In theorie is het inderdaad mogelijk, maar de dienstregeling is zo krap dat het leidt tot gevaar voor passagiers en personeel. Onder die druk kunnen machinisten fouten gaan maken."

Veiligheid eerst

Dat wordt volgens Broersma nog eens versterkt door het gegeven dat er op de lijn Zwolle-Kampen sprake is van een nieuw baanvak, waarover gereden wordt met nieuw materieel en bovendien door nieuw personeel. "Bij ons geldt veiligheid eerst", stelt Broersma, die vreest voor de veiligheid van de passagiers en zijn personeel bij de voorgestelde oplossing van ProRail. 

Broersma houdt overigens wel vertrouwen in ProRail als het gaat om het vinden van een goede oplossing voor de problemen die spelen op het Kamperlijntje. "Want dat station Stadshagen moet open en reizigers moeten een goede aansluiting krijgen."

Directeur projecten Ans Rietstra van ProRail gaf vanmiddag in een eerste reactie aan dat er wat ProRail betreft geen veiligheidsrisico's zijn.

Deel dit artikel: