Dit zijn de 43 oplossingen die ProRail heeft onderzocht voor station Stadshagen

ProRail heeft het rapport met de 43 oplossingen die zijn onderzocht voor het alsnog gebruiken van station Stadshagen gepubliceerd. De beste oplossing is het verkorten van de keertijd door twee machinisten op de trein te zetten, zei ProRail vrijdag al. Het merendeel van de onderzochte oplossingen werd als niet haalbaar geacht, aldus de spoorbeheerder.

Onlangs bleek de ondergrond van het Kamperlijntje, zoals het traject tussen Zwolle en Kampen wordt genoemd, te zacht is voor de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur. Gedeputeerde Boerman zei vrijdag in een persconferentie dat Station Stadshagen niet aangedaan kan worden met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur.

ProRail reageerde met het bericht dat er wel een mogelijkheid is, door dus twee machinisten op de trein te laten rijden. Daardoor wordt de keertijd op de stations in Zwolle en Kampen korter en kan Stadshagen toch bediend worden. Het gaat om een tijdelijke maatregel. Er ontstaat daardoor ruimte om een permanente oplossing te zoeken.

Het rapport is in de bijlagen te vinden of via deze link. Naast de 43 benoemde oplossingen, is een aantal oplossingen al meteen afgevallen en niet verder onderzocht.

Meer over dit onderwerp:
Zwolle Kampen Kamperlijntje IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel: