Zorgen over vrachtvliegtuigen door nieuwbouw mega-distributiecentrum in Lelystad

Er zijn toenemende zorgen over mogelijk vrachtvervoer vanaf Lelystad Airport. Als daadwerkelijk grote en zware vrachtvliegtuigen van dat vliegveld gebruik zullen maken, dan kan dat grote impact hebben op overlast van vliegverkeer op lage hoogtes over de regio Zwolle.

Wijkvoorzitter Hans Kempenaar van Berkum betoogde eerder deze week voor de Zwolse gemeenteraad dat hij er niet gerust op is dat de minister zich houdt aan haar toezegging dat Lelystad Airport alleen voor vakantievluchten gebruikt zal worden. Kempenaar maakt zich ongerust omdat er vlak naast het vliegveld 100 miljoen euro wordt geïnvesteerd in een mega distributiecentrum.

Mega-overslagcomplex
Deze investering wordt gedaan door Inditex, een modegigant die zich in kleding onder de wereldleiders mag scharen. Inditex wil het complex in Lelystad gaan gebruiken om haar kleding over Europa te verspreiden. Hoewel het bedrijf in thuisland Spanje alle kleding vervoert via vrachtvliegtuigen, zegt het bedrijf dat in Lelystad met vrachtwagens te willen gaan doen.


Daartoe zouden dan dagelijks honderd vrachtwagens van het distributiecentrum naar vliegveld Schiphol rijden. Inditex heeft Omroep Flevoland verzekerd dat ze geen gebruik zal maken van Lelystad Airport voor het transport van modekleding door Europa.

Dagelijks files

Maar Hans Kempenaar gelooft dat niet. "Dit overslagcomplex heeft de grootte van zo'n 70 voetbalvelden, het is echt enorm. Zo'n groot internationaal bedrijf zou dan een distributiecentrum bouwen naast vliegveld Schiphol. Wat hebben ze hier te zoeken als ze Lelystad Airport niet willen gebruiken? Dagelijks in de files rond Amsterdam? Denk je echt dat zo'n bedrijf dat zou doen?"

Verlengde landingsbaan
Kempenaar ziet zijn vermoedens bevestigd in de enorm lange langdingsbaan van Lelystad Airport. Voor vakantievluchten zou die baan niet langer hoeven zijn dan 2.400 meter maar toch wordt er momenteel gewerkt aan een verlenging van de baan. Meerdere experts, onder wie verkeersvliegers, hebben vraagtekens gezet bij die verlenging. Voor Hans is wel duidelijk waarom dit gebeurt. "Niemand begrijpt die baanverlenging als het echt om een vakantievliegveld zou gaan. Maar ik snap het wel, want met alleen vakantievliegers zou Lelystad een verlieslijdend vliegveld hebben. Als je er ook vrachtvervoer kan laten landen en opstijgen, dan levert dat mogelijk wel voldoende op om het vliegveld winst te kunnen laten maken."

Kamerbrief

Volgens Kempenaar kun je zien dat minister Van Nieuwenhuizen steeds meer dat vakantievliegveld los laat. "In een brief aan de Tweede Kamer, waarin Van Nieuwenhuizen recent antwoord gaf op vragen die er leven, stelt zij onder meer dat het haar niet veel uit maakt of er alleen chartervliegtuigen zullen landen of ook lijndiensten van het nieuwe vliegveld gebruik zullen maken. Daarnaast wil ze niet vastleggen welk type vliegtuigen straks op Lelystad mogen landen. Daaruit maak ik op dat ze de weg vrij maakt voor vrachtvervoer. Want ze sluit het niet meer uit."

'Geen gebruik Lelystad Airport'

Inditex is een zeer gesloten organisatie. Richard Schuurman van Omroep Flevoland heeft wel contact met het bedrijf en gaat in september ook naar Spanje voor een gesprek met de directie. Volgens Schuurman zegt Inditex de lokatie in Lelystad onder meer uitgekozen te hebben omdat de grondprijzen laag zijn en er voldoende lager geschoold personeel gevonden kan worden voor een baan in het overslagcomplex. Daarnaast is voor Inditex de nabijheid van Schiphol belangrijk. "Volgens de woordvoerder is besloten tot de miljoeneninvestering op basis van zekerheid over het vervoer via Schiphol. Inditex zegt dat het vervoer van modekleding zal gebeuren met vrachtwagens. Die zouden dan van en naar Schiphol moeten rijden om van daar uit via vrachtvliegtuigen de kleding over de rest van Europa te verspreiden."


Schuurman zegt dat hij het met die woorden moet doen. "Ik heb geen glazen bol om in de toekomst te zien en ik kan ook niet beoordelen of Inditex tegen me liegt. Of dat zij een deel van het verhaal niet vertellen. Voor mij is het op dit moment niet ongeloofwaardig dat dit bedrijf de goede infrastructuur van Lelystad naar Schiphol wil gebruiken voor kledingtransport."

Luchthavenbesluit

Volgens Kempenaar is er maar een enkele mogelijkheid om er zeker van te zijn dat Lelystad niet gebruikt zal worden voor vrachtvliegtuigen. "We weten alleen zeker dat het niet gebeurt, als de minister dit vastlegt in het Luchthavenbesluit. Alles wat daarin niet is opgenomen, is niet vastgelegd. Dan kun je niemand aanspreken op het breken van afspraken, dan zijn wij aan de goden overgeleverd." Kempenaar pleit er dus voor dat in dat Luchthavenbesluit duidelijk wordt omschreven waarvoor het vliegveld gebruikt mag worden en welk type vliegtuigen er mogen landen.

'Afspraken vaker verdraaid'

Daarin vindt Kempenaar gehoor in de Tweede Kamer. Want ook daar krabt een aantal leden zich achter de oren. Suzanne Kroger van GroenLinks vraagt zich af wat zo'n enorm distributiecentrum voor meerwaarde heeft, liggend naast een vliegveld dat niet gebruikt zal worden. "Wij willen dat de minister in wetten vastlegt wat er op Lelystad Airport gaat gebeuren. We hebben in dit dossier al te vaak gezien dat afspraken niet worden nagekomen of worden verdraaid. Dat willen we voorkomen als het gaat om vrachtvervoer."