Station Zwolle gaat twee weken op slot

Tienduizenden treinreizigers in Noord-Nederland krijgen de komende twee weken te maken met flinke vertragingen in de reistijd, het tweede spoorknooppunt van Nederland in Zwolle, wordt grondig verbouwd.

Om dat mogelijk te maken gaat station Zwolle vanaf zaterdag 30 juni tot en met 15 juli volledig op slot. Alle treinen, uit maar liefst zeven verschillende richtingen, kunnen dan niet meer aan- en afrijden. Ze stoppen op stations voor Zwolle.

Om de meer dan 60.000 reizigers die dagelijks gebruik maken van station Zwolle niet in de kou te laten staan, zet de NS tussen de 150 en 200 touringcarbussen in om reizigers te vervoeren van en naar omliggende overstap- en doorreislocaties.

Megaklus

Een megaklus, die de NS al ruim een jaar in voorbereiding heeft. "Het was een enorme puzzel, maar het is gelukt", zegt woordvoerder Anita Boonstra van de NS. "Maar de overstap van de treinreizigers veroorzaakt wel vertragingen in de reistijd. Die vertragingen kunnen in sommige gevallen oplopen naar meer dan 45 minuten."

 

De NS zet bij overstaplocaties tientallen extra medewerkers in die reizigers wegwijs maken. "We zetten alle middelen in om de overlast tot een minimum te beperken", zegt Boonstra. "Maar voorkomen kunnen we het niet. We moeten even twee weken door de zure appel heen bijten, maar daarna zal de dienstregeling rond Zwolle aanzienlijk beter worden".

ProRail gaat spoornetwerk Zwolle 'ontknopen' (Foto: RTV Oost)
ProRail gaat spoornetwerk Zwolle 'ontknopen' (Foto: RTV Oost)

ProRail gaat spoornetwerk Zwolle 'ontknopen'

Station Zwolle 'ontknopen'

Spoorwegbeheerder ProRail gaat gedurende de komende twee weken de wirwar aan verschillende sporen rond knooppunt Zwolle "ontknopen", zoals projectleider Martin de Vries het zegt.

Er wordt onder meer een extra perron en een extra spoor aangelegd waardoor er straks drie treinen tegelijk op station Zwolle kunnen aankomen en vertrekken. Er hoeft niet langer op elkaar gewacht te worden. Er verdwijnen ook 24 wissels waardoor het spoornetwerk een stuk eenvoudiger van opzet wordt waardoor het efficiënter gebruikt kan worden.

Spoornetwerk toekomstbestendig

"Uiteindelijk zal er door de veranderingen een betere dienstregeling komen, waarbinnen treinen niet meer op dezelfde sporen af- en aanrijden. Dat resulteert in snellere reistijden, betere overstapmogelijkheden voor de reizigers en een efficiënter beheer van het spoornetwerk. We maken het spoor rond Zwolle daarmee toekomstbestendig", aldus Martin de Vries van ProRail.

Meer over dit onderwerp:
Zwolle NS Station Zwolle IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel: