Directeur Keolis wil snel aan de onderhandelingstafel: "Maar wel met respect"

De directeur van Keolis Nederland, Cees Anker, is klaar met de stakingen in het streekvervoer. Hij baalt vooral van de houding van de vakbondsleiders. "De werkgevers worden neergezet als absoluut onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen. Ongepast en onterecht", aldus Anker.

Vandaag zou de tweede van drie dagen staken zijn in het streekvervoer, maar gisteravond kondigden de bonden al aan om na het weekend verder te gaan.

'Het stoort me'
"Het stoort me buitengewoon, ik vind het ontzettend vervelend. Vooral natuurlijk voor onze reizigers", vertelt Anker. "Maar het is ook niet goed voor de onderneming. Bovendien is het niet goed voor de interne verhoudingen, dus ik vind het heel triest dat het zo ver heeft moeten komen."

'We laten de reiziger in de kou staan'

De Keolis-directeur kan de stakingen lastig uitleggen aan de reizigers. "De reiziger is bereid om te betalen voor onze dienstverlening, de reiziger wil van a naar b. Er moeten mensen naar hun werk, er moeten jongeren naar hun school… Die laten we in de kou staan."

Hoewel de Keolis-directeur baalt dat het streekvervoer grotendeels plat ligt, respecteert hij de stakende chauffeurs wel. "Ik begrijp ze zeker. De verkeersdrukte is enorm toegenomen, dat betekent dat er ook steeds meer druk komt op de chauffeurs om de dienstregeling goed uit te voeren. Ik zie zeker ook dat de werkdruk is toegenomen. We moeten proberen om dat op een positieve manier op te lossen."

Werkdruk verminderen
"De bonden vragen om meer pauzes in de diensten, oftewel de werkdruk te verminderen. Daar zijn we zeker toe bereid, we onderzoeken of we de roosters voor de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, meer ruimte kunnen geven. En daarmee de werkdruk te verminderen."


Maar, vindt de directeur, het moet wel betaalbaar blijven. "Openbaar Vervoer is in Nederland een absolute marginale business. Toegeven aan de eis die de bonden graag willen, betekent een kostenverhoging van 5 procent."


'Volstrekt onbetaalbaar'

"En dat komt dan nog op de salarisverhoging die wordt gevraagd, boven op de 8,3 procent die we de komende drie jaar al doorvoeren. Dat betekent dat het voor dit bedrijf volstrekt onbetaalbaar wordt."

Anker is geïrriteerd over de houding van de vakbonden. "Er is zeker irritatie, maar wel met de kanttekening dat bonden en werkgevers met elkaar om tafel moeten om tot een nieuwe cao te komen."

En Keolis wil, volgens de directeur, zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel. "Maar wel om te onderhandelen en niet om de eisen vooraf in te willigen. Met respect voor elkaar, zonder elkaar te bestoken met teksten waar ik afstand van neem."

'Chauffeurs moeten invloed uitoefenen'
Hoe de directeur de stakende chauffeurs weer aan het werk krijgt? "Ik denk dat, als je op de man en de vrouw af vraagt, wil je weer aan het werk? Dan zeggen zij: zo snel mogelijk. Ik vraag aan de chauffeurs om hun invloed als vakbondslid uit te oefenen om de vakbondsleiders zo snel mogelijk weer aan tafel te krijgen."


Op de stelling of de bonden en niet de chauffeurs de directeur dwars zitten, antwoordt hij: "U zegt het terecht."