Transporteur liet personeel via Duits contract werken: truckers slepen oud-baas voor rechter

Voormalige personeelsleden van de in opspraak geraakte transporteur Dikken uit Nieuwleusen slepen hun ex-werkgever voor de rechter. Meerdere truckers zijn in financiƫle nood geraakt omdat Dikken ze liet werken via een Duits contract.

De problemen ontstonden toen de fiscus met een naheffing op de proppen kwam omdat er in Nederland te weinig aan sociale premies is afgedragen. Dit zegt Cindy Onvlee van de vakbond FNV. “Het verhaal begint steeds gekker te worden.”

Onvlee meldde zich vanmiddag in Nieuwleusen om opheldering te vragen rond de gang van zaken rond het transportbedrijf.


Zwijgplicht
Zoals RTV Oost eerder al meldde had de transportondernemer zijn personeel voor drie weken met vakantie gestuurd, waarna hij zijn bedrijf opdoekte. Bovendien legde hij de truckers een zwijgplicht op.


De vakbonden zijn woest en zijn van plan naar de rechter te stappen. Vooral omdat de transporteur verzuimde de uitkeringsinstantie UWV vooraf in te lichten, zoals wettelijk verplicht is.


Duitse constructie
Naar nu blijkt hebben meerdere chauffeurs langere tijd via een Duitse constructie gewerkt. “Bij mijn sollicitatie heb ik nog gevraagd waarom dit gebeurde, maar Dennis ging daar verder niet op in”, aldus een ex-chauffeur tegenover RTV Oost. “Het enige wat hij herhaaldelijk zei was dat het geen enkel probleem was en dat alles goed zou komen.”


In januari dit jaar werden de Duitse contracten omgezet in Nederlandse, vertelt de chauffeur. “Ons salaris bleef hetzelfde. We kunnen eigenlijk alleen maar gissen waarom we Duitse contracten hebben gekregen."

Naheffing
De chauffeur kreeg dit voorjaar ineens een naheffing van de Nederlandse fiscus. “Het exacte bedrag weet ik nog niet, maar het gaat in de duizenden euro’s lopen.” Dat bevestigt ook vakbond FNV.


Spoedberaad
De FNV voert komende zaterdag spoedberaad met het huidige personeel van Dikken. Maar ook hebben zich intussen ex-medewerkers gemeld. In totaal gaat het om 18 mensen. Ook het probleem van de Duitse contracten wordt dan besproken. Volgens FNV-woordvoerster Onvlee is het de bedoeling in de gang naar de rechter zoveel mogelijk gezamenlijk op te trekken.


Ondernemer Dikken wil RTV Oost niet te woord staan. Eerder al liet hij weten dat hij met zijn bedrijf te willen stoppen omdat hij meer tijd wilde voor zijn privéleven.


'Geen toeval'

FNV-bestuurder Onvlee plaatst daar nu haar kanttekeningen bij: “Dit gebeurt juist op een moment dat ex-medewerkers een rechtszaak tegen hem aanspannen, terwijl ook de Duitse fiscus hem in het vizier schijnt te hebben. Ik vermoed dat het één niet los staat van het ander.”

Onvlee vroeg de transporteur vanmiddag om opheldering over de gang van zaken. "Toen ik hem erop wees dat dit niet buiten het UWV om kan, zei hij: 'Dat zijn uw woorden'. Dit wordt dus een zaak voor de rechter."

Beerput
Voorzitter Henri Gulickx van de Transport Belangen Vereniging zegt in zijn lange carrière in de transportwereld nog niet eerder een dergelijk bizarre affaire te hebben meegemaakt: “We zijn er intussen achter dat ook pensioenpremies niet zijn afgedragen. Dit is één grote beerput.”

Meer over dit onderwerp:
Nieuwleusen Nieuws
Deel dit artikel: