Poolse truckers blijken grootste brokkenmakers: explosieve stijging aantal incidenten vrachtwagens

De Poolse truckers blijken de grootste brokkenmakers onder de buitenlandse chauffeurs die ons land aandoen. De snelweg A1 vormt de belangrijkste transportverbinding tussen Nederland met belangrijkste handelspartner Duitsland en het vroegere Oostblok.

Elke automobilist die regelmatig over de A1 rijdt, kent de taferelen van de talloze truckers uit Duitsland en het vroegere Oostblok die over het asfalt voortkruipen. Bij incidenten ontstaan vaak meteen ellenlange vertragingen.


Explosieve toename
Nu de economie weer volop floreert, is er sprake van een explosieve toename van het aantal incidenten waarbij vrachtwagens betrokken zijn. Dat blijkt uit vandaag bekendgemaakte cijfers van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA).


Florerende economie
Nadat er sinds 2010 als gevolg van de crisis sprake was van een daling van het aantal incidenten waarbij vrachtwagens betrokken zijn, is er sinds 2014 weer sprake van een stijging. Nu de economie weer op volle toeren draait, neemt het aantal incidenten ook weer verder toe.

Daarbij gaat het overigens niet alleen om ongevallen, maar ook om pech en afgevallen lading.


Recordjaar
In 2017 was er zelfs sprake van een recordjaar: het aantal ongevallen steeg met circa 40 procent tot 1.484. Terwijl het aantal overige incidenten met 22 procent steeg tot 5.762. 

Nationaliteit
Bij de cijfers is een uitsplitsing gemaakt naar de nationaliteit van de betrokken chauffeurs. Als het gaat om buitenlandse truckers voeren de Polen met 9 procent de ranglijst aan, gevolgd door hun Duitse (5 procent) en Roemeense collega’s (eveneens 5 procent).


Appende chauffeurs
Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft intussen opgeroepen tot een nadere analyse van deze cijfers. De brancheorganisatie luidde overigens deze week nog de noodklok over appende chauffeurs. Bij een recente controle werd een op de vier truckers op heterdaad betrapt met een mobieltje in hun hand. De controle vond plaats vanuit een rijdende touringcar, waarbij de agenten via geblindeerde ruiten in de cabine van de truckers konden kijken.


Geen analyse
Volgens woordvoerder Diederik Fleuren van de STIMVA houdt deze organisatie alleen de cijfers van incidenten bij en wordt er niet gekeken naar oorzaken: “Dat zou een zaak zijn voor de politie om een dergelijke analyse uit te voeren.”

De zegsman benadrukt overigens dat de meeste verkeersellende niet zozeer wordt veroorzaakt door ongevallen, maar vooral door pech en lekke banden. “Er ontstaat weleens de indruk dat we met z’n allen de hele dag in de file staan omdat er bijvoorbeeld een truck is gekanteld. Maar vaak is de oorzaak pech onderweg. Tegelijk is de impact natuurlijk extra groot als er een vrachtwagen bij een incident is betrokken.” De files die ontstaan door vrachtwagenincidenten zijn doorgaans dan ook langer dan normaal gesproken.

Kantelende trucks
Vorig jaar kantelden er ruim 60 trucks, zo blijkt verder uit de jaarcijfers.

Deel dit artikel: