Problemen Kamperlijntje nog groter dan gedacht: 100 ook riskant

De problemen met het Kamperlijntje zijn nog groter dan gedacht. Op de lijn kon al geen 140 kilometer per uur worden gereden en nu blijkt dat de verlaagde snelheid van 100 kilometer per uur ook niet geheel veilig is. "De masten bewegen ook dan", zegt Overijssels gedeputeerde Bert Boerman. "Sommige moeten met een hulpconstructie overeind gehouden worden."

Dat schrijft de Stentor. 

Oplossing

De provincie denkt na over een oplossing. Eén oplossing zou kunnen zijn om te kijken naar versteviging van de bodem onder de lijn. Het is onderdeel van de onderhandelingen met ProRail. Geen goedkope oplossing: het kost tussen de veertig en honderd miljoen euro en de Kamperlijn ligt er dan vier tot zes jaar uit.

De Provinciale Staten vinden nog steeds dat de staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat een rol moet gaan spelen in het oplossen van de problemen rond het Kamperlijntje. 

Eerder werd al vastgesteld dat de grond onder de rails te zacht zou zijn. Hierdoor mocht de trein niet de gewenste snelheid rijden van 140 kilometer per uur. En dit had tot gevolg dat station Stadshagen, niet open kon. 

Deel dit artikel: