VVD hekelt 'laconieke houding' ProRail-directeur: Overijssel zit met de gebakken peren

"Het is: foutje, bedankt. Maar wij zitten in Overijssel met de gebakken peren." VVD-Statenlid Gert Brommer noemt de houding van ProRail-directeur Pier Eringa laconiek en stoort zich daar aan. Eringa zei dit weekend in de Stentor dat hij wel klaar is met de discussie die is ontstaan over problemen op trajecten in Overijssel, zoals het Kamperlijntje.

Daar kan de trein niet de gewenste snelheid van 140 kilometer per uur halen, omdat de ondergrond te zacht is. Zelfs 100 kilometer per uur lijkt een probleem te worden. Station Stadshagen kan momenteel niet worden gebruikt.

'Thorbecke wist in negentiende eeuw al van problemen'

Volgens ProRail werd tijdens de aanleg duidelijk dat de ondergrond niet stevig genoeg was. "Maar dat wisten ze in de negentiende eeuw al", zegt Brommer. "Thorbecke wilde het spoor van Deventer naar Meppel eigenlijk door de Mastenbroekerpolder laten lopen, door de slappe bodem werd noodgedwongen gekozen voor de route over Staphorst."

"ProRail komt nu met een halfbakken oplossing als rijden met twee machinisten, maar dat is een doekje voor het bloeden." 

Ook problemen op andere trajecten

Niet alleen op het Kamperlijntje zijn problemen. "Op de onlangs geëlektrificeerde lijn tussen Zwolle en Enschede is de stroomvoorziening onvoldoende, zodat treinen niet snel kunnen optrekken. Op de nieuwe verbinding tussen Hengelo en Bielefeld (Duitsland) wordt onderzoek gedaan naar detectieproblemen die in de herfst kunnen optreden door bladval."

"Telkens als een spoorlijn in Overijssel wordt aangepakt zijn er problemen waar de reiziger de dupe van is. En dan hebben wij in de vorige Statenvergadering ook nog een motie aangenomen die zegt dat we werk willen maken van de elektrificatie van de lijnen Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo."

"We vragen ons af of het nodig is dat de Provincie even pas op de plaats maakt en ProRail de huidige problemen op het Overijsselse spoor oplost, alvorens we ze verder laten gaan met het verbouwen van andere lijnen."

Deel dit artikel: