Vakdocenten moeten kinderen weer leren koprollen: "Achteruitgang in motoriek is zorgelijk"

Kinderen lopen motorisch achter in hun ontwikkeling. Een koprol of snel overgooien is soms al een probleem. Dat moet anders, zegt Sportservice Hardenberg; zij leveren dan ook steeds vaker vakdocenten aan basisscholen.

Door een echte gymleraar in te zetten verhoog je het niveau van de gymlessen. Bovendien kijkt een vakdocent lichamelijke opvoeding heel anders naar de bewegingen van een kind dan de 'gewone' groepsleerkracht die er niet voor is opgeleid.

Achterstand

"De laatste 15-20 jaar zie je een achteruitgang in de motoriek van kinderen. En dat is zorgelijk, want beweging is heel belangrijk", zegt Jan-Jaap Boessenkool van Sportservice Hardenberg.

"Een kind wordt natuurlijk leniger van meer beweging, maar ontwikkelt ook betere sociale vaardigheden door samen te sporten, krijgt een beter zelfbeeld en kan beter leren." Boessenkool ziet dat de gymlessen de laatste jaren een beetje het ondergeschoven kindje zijn bij scholen. En dat is kwalijk, vindt hij. 

"Nu er meer financiële ruimte is bij basisscholen zie je dat er meer vakdocenten worden ingehuurd, bijvoorbeeld via sportservice of een vaste kracht. Dat is een win-win situatie. Kinderen krijgen beter en leuker gym en de groepsleerkrachten krijgen tijd om hun andere werkzaamheden te doen."

Andere kijk

Tijdens de gymles van basisschool De Kern in Hardenberg is het een gespring en geren van jewelste. Vakdocent Ronald Veldhoen en zijn twee stagiaires hebben de kinderen in drie groepen verdeeld. Bokspringen, basketbal en een ren-tik spel waar kinderen ook tactisch moeten zijn.

"Wij als vakdocent kijken anders naar leerlingen, we hebben ook meer tijd om de lessen voor te bereiden en de materialen klaar te zetten. Ik leer de kinderen weer bewegen en kan ze specifiek voor hun niveau aanwijzingen geven om beter te worden. Dat kan niet elke groepsleerkracht. De gymlessen zijn uitdagender en leuker."

Meer vakdocenten

Sportservice Hardenberg heeft zo'n honderd scholen in hun regio en bijna de helft heeft de laatste jaren vakdocenten ingezet. "Dat is mooi, scholen zien steeds vaker het belang van goed bewegingsonderwijs in. Meer vakdocenten inzetten heeft écht effect op de motoriek van een kind." Jan-Jaap Boessenkool hoopt dat scholen die twijfelen eens kijken bij scholen die al gebruik maken van de gymleraar.

Motorisch volgen

Naast de reguliere gymlessen ontwikkelt Sportservice Hardenberg ook Gym Extra, voor kinderen die motorisch echt niet goed mee kunnen komen. "Dat zijn gymlessen naast school, waarin wij kinderen testen op hun motoriek en op hun vooruitgang. Tijdig ingrijpen is belangrijk voor de complete ontwikkeling van een kind."

Meer over dit onderwerp:
Gymnastiek Vechtdal Nieuws
Deel dit artikel: