nieuws

Containervervoerder vreest voor betrouwbaarheid binnenvaart

Dat de bedrijven in de haven van Hengelo schade lijden door de lage waterstanden staat vast, maar bij de Combi Terminal Twente maken ze zich ook zorgen om de betrouwbaarheid van hun diensten.
"Ik denk dat de schade veel meer is en dat de betrouwbaarheid naar onze klanten toe nog verder afneemt, als het gaat om binnenvaart", zegt Anne-Ruth Scheijgrond van Combi Terminal Twente. 
"Dat is een schade die kun je niet in geld uitdrukken", vervolgt Scheijgrond. "Klanten moet je overtuigen om gebruik te maken van het binnenvaartproduct, als je ze overtuigd hebt, moet het goed lopen. De weg terug naar een auto is heel makkelijk, maar om ze dan weer zover te krijgen om over water te vervoeren is best lastig." 

Minder lading door droogte

Combi Terminal Twente verlaadt en vervoert zeecontainers vanuit de haven in Hengelo. Door de lage waterstanden in de IJssel en het Twentekanaal kunnen de containerschepen zo'n dertig procent minder lading meenemen, met als gevolg dat ze meer schepen moeten laten varen. Klanten als AkzoNobel, Vredestein en Grolsch moeten hierdoor langer wachten op de aan- en afvoer van hun producten. 

Extra tegenvaller

Schippers die onderweg waren naar de Combi Terminal Twente kwamen dit weekend voor een dichte sluis bij Delden te liggen. Inmiddels is deze weer in gebruik, maar dinsdagavond herhaalde zich het tafereel in Eefde. Rijkswaterstaat trof daar een stalen plaat aan in de sluis, waarna deze direct werd gesloten.
"Twee van onze schepen liggen daar nu vast", vertelt Scheijgrond. De sluis bij Eefde vormt een verbinding tussen de IJssel en het Twentekanaal. Naar verwachting gaat de sluis woensdagavond weer open, maar toch is het een extra tegenvaller voor het Hengelose bedrijf. "Zo langzamerhand zul je er misschien moedeloos van worden, maar we houden goede moed." 
Bekijk alle artikelen in het dossier 'Droogte in Overijssel 2018'.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.