Gesprekken over Kamperlijntje en station Stadshagen gaan verder, oplossing zal aantal weken duren

De partijen die betrokken zijn bij het Kamperlijntje en station Stadshagen gaan weer om de tafel, om een oplossing voor de problemen te vinden. Vóór medio september wordt in elk geval geen oplossing verwacht, aldus een woordvoerder van de provincie. Vanwege de vakantie lagen de gesprekken stil.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat vanwege de zwakke ondergrond de trein tussen Zwolle en Kampen niet harder dan 100 kilometer per uur kan rijden. Om toch aan de dienstregeling te kunnen voldoen, wordt het nieuwe station Stadshagen nog niet aangedaan door de trein.

Meer dan veertig oplossingen

ProRail onderzocht ruim veertig oplossingen, waarbij wel gestopt kon worden op station Stadshagen. De beste oplossing bleek inzet van twee machinisten op de trein waardoor de keertijd verkort wordt. Veel oplossingen waren niet haalbaar of te duur. Zo ook het verstevigen van de ondergrond, dat miljoenen euro's zou kosten.

Gedeputeerde Bert Boerman zag het voorstel van ProRail, om twee machinisten op de trein te zetten, in juni niet als een mogelijkheid. "We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is", zei hij toen.

Mogelijk wordt eind volgende maand duidelijk voor welke oplossing gekozen wordt.

Deel dit artikel: