Past n(i)et: Waarom er nog steeds verkeersongelukken ontstaan met te hoge vrachtwagens

Een vrachtwagenchauffeur weet vaak zelf wel hoe lang zijn of haar voertuig is. Toch gebeurt het regelmatig dat een te hoge vrachtauto onder een viaduct of brug doorrijdt. Hoe kan dat?

Vanochtend was het weer raak. Een chauffeur reed zijn dak kapot bij een viaduct in Hengelo. De chauffeur kwam gelukkig met de schrik vrij.

Borden

Borden geven normaal gesproken aan wat de maximale doorrijhoogte is van een brug, viaduct of tunnel. De chauffeur weet vaak wel hoe lang zijn of haar voertuig is.

Toch gaat het mis en rijden chauffeurs met een te hoog voertuig ergens onderdoor. Met alle gevolgen van dien. Vrachtwagens komen soms op de kop terecht, of verliezen hun dak. En dat levert soms gevaarlijke situaties op.

De stressfactor

Stress speelt een grote rol, volgens Kerkhof. ''Chauffeurs werken hard en lang, staan regelmatig vast in de file terwijl er wel geleverd moet worden. En ja, dan kan het zo zijn dat je een bord mist'', vertelt Hendrik-Jan Kerkhof, rij-instructeur bij Oscar Palm in Deventer.

Takken voor het bord

Daarnaast zijn er volgens Kerkhof andere veelvoorkomende verklaringen waardoor deze situaties zich voordoen. Zo kan het zijn dat vandalen de borden met de doorrijhoogte vernielen, waardoor chauffeurs de borden niet meer kunnen lezen. Ook kunnen er takken voor het bord hangen.

Borden, borden, borden

In zijn lessen let Kerkhof dan ook veel op borden. ''We trainen leerlingen erop dat ze elke keer wanneer ze een weg inslaan, goed kijken naar de borden die er hangen.''

Kerkhof heeft in zijn carrière als rij-instructeur niet veel dergelijke ongelukken meegemaakt. ''Ze zijn op één hand te tellen. Vaak gaat het om een inschattingsfout van de leerling en dan gaat het net goed. Gelukkig kan ik als instructeur dan op de rem trappen.''

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Regio Hengelo Vrachtwagen Viaduct Nieuws
Deel dit artikel: