Duitse overheden werken mee: snellere trein naar Berlijn een stap dichterbij

De snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn lijkt weer een stap dichterbij. De Duitse overheden willen snel verbeteringen langs de bestaande route voor de 'Berlijntreinen'. Met deze snelle verbinding moet de trein een serieuze concurrent van het vliegtuig worden.

Door de instemming van de Duitse overheden moet er over ongeveer zes maanden een plan liggen waarin beschreven staat hoe het traject tussen de Duitse en Nederlandse hoofdstad sneller kan. 

Eerder liet staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten dat zij ook voorstander is van een snellere trein. 

Eenmalig sneller

De NS liet in september met een eenmalig snellere trein zien dat de reistijd flink naar beneden kan. Onder andere gedeputeerde Bert Boerman stapte toen in. 

Andries Heidema, commissaris van de Koning in Overijssel, is enthousiast over de snellere trein naar Berlijn. Hij vindt de manier waarop de treinreis nu geregeld is een 'lachertje'. "In de Middeleeuwen moest men halverwege de paarden wisselen, dat is nu nog steeds zo, alleen moet nu de locomotief worden gewisseld", zegt hij.

Milieuvriendelijker

Volgens Heidema is het 'ongelooflijk belangrijk' dat de snelle treinverbinding er komt. Een enkeltje Amsterdam-Berlijn duurt dan zo'n vier uur in plaats van ruim zes uur. Daarmee wordt de trein een interessant alternatief voor het vliegtuig. De reis wordt daarmee niet alleen sneller, maar ook milieuvriendelijker.

Door locomotieven aan te schaffen die kunnen doorrijden in Duitsland, wordt de locomotiefwissel in Bad Bentheim overbodig. Dat levert veel tijdwinst op. Daarnaast kan de reistijd worden verkort door op minder stations te stoppen.

"De trein maakt nu vijftien stops en elke stop kost algauw vijf minuten", zegt Heidema. De intercity stopt normaal in Nederland op zes stations, waaronder in Deventer, Almelo en Hengelo.

Investeren

Om sneller van start- naar eindpunt te komen, moet er flink worden geïnvesteerd in het spoor en de treinen. De NS, ProRail en Deutsche Bahn moeten daarin samen optrekken. 

De aanbesteding van nieuwe locomotieven voor de snelle intercity moet in 2019 beginnen. Het is de bedoeling dat er op langere termijn compleet nieuwe treinen op het traject rijden. Wanneer de snelle verbinding een feit is kan Heidema nog niet zeggen. "Maar ik denk dat we rond 2020 een heel eind moeten komen."

Meer over dit onderwerp:
NS Amsterdam-Berlijn trein Berlijntrein Nieuws
Deel dit artikel: