Fietsers langs het rangeerterrein in Zwolle opgepast!

Fietsers in Zwolle die over het fietspad langs het rangeerterrein vlakbij de spoorbrug rijden moeten oppassen voor vrachtverkeer. ProRail is begonnen met het vernieuwen van dit terrein. Er zullen daardoor het komend jaar zo'n achtduizend vrachtwagens af en aan rijden die deels over het fietspad gaan.

Het rangeerterrein is in 1904 aangelegd en voldoet niet meer aan deze tijd. Alle sporen worden daarom vervangen, er komen perrons en er worden bovenleidingen aangelegd. De grond wordt tot een diepte van drie meter afgegraven. Deze grond wordt tijdelijk opgeslagen op een terrein aan de oostkant van Zwolle.

Vitens

Het afgraven is nodig om bij een calamiteit vervuiling van de grond en het grondwater te voorkomen. Het rangeerterrein ligt pal naast het waterwingebied van Vitens. Op drie meter diepte wordt een plastic folie aangebracht waarna een deel van de oude grond samen met nieuwe grond wordt teruggeplaatst.

Druk fietspad

Het rangeerterrein heeft een omvang van negen hectare, net zo groot als ongeveer zeventien voetbalvelden. Om materialen en grond af en aan te voeren zullen er veel vrachtwagens rijden. Tijdens drukke momenten zullen dat er twintig per uur zijn. 

Het fietspad langs het rangeerterrein is een belangrijke fietsverbindingen tussen Zwolle en Hattem. Het fietspad gaat over de spoorbrug. Fietsers zullen langs het pad worden gewaarschuwd om voorzichtig te rijden.

Vernieuwd

Over ruim een jaar zal het nieuwe rangeerterrein klaar zijn. Het kan dan worden gebruikt om treinstellen er 's nachts te laten staan. Ook kunnen daar treinen van binnen worden schoongemaakt en kleine reparaties worden uitgevoerd. De perrons die worden gebouwd verbeteren de veiligheid voor het personeel en maken het ook makkelijker om in de treinen te werken.

Meer over dit onderwerp:
Salland Zwolle ProRail hanzeboog Nieuws
Deel dit artikel: