"Kamperlijntje zou met ingang van nieuwe dienstregeling moeten stoppen op Stadshagen"

Met ingang van de nieuwe dienstregeling, in december, moeten treinen die rijden over het Kamperlijntje stoppen bij station Stadshagen. Dat vindt de PvdA in Provinciale Staten. ProRail blijft bij het bekende standpunt dat ook nu, met een snelheid van honderd kilometer per uur, de trein kan stoppen bij Stadshagen. Dat kan als er een tweede machinist op de trein wordt geplaatst.  

Statenlid Hans Nooter van de PvdA en VVD-Statenlid Gert Brommer gaven vanmiddag in een Q and A op de Facebookpagina van RTV Oost aan dat als het gaat om het dossier Kamperlijntje het geduld van de partijen lang op de proef is gesteld. "Diep triest" en "zeer kwalijk", zo kwalificeerden de Statenleden de huidige stand van zaken. 

Voor de reiziger

"Er zit een boel gemeenschapsgeld in van de provincie en de gemeente, maar ook van ProRail", zegt Statenlid Hans Nooter. "We doen het uiteindelijk allemaal voor de reiziger. Die moet er beter van worden."

Wanneer er duidelijkheid moet zijn over de ingebruikname van Stadshagen? Als het aan Nooter ligt al vrij snel. "Bij de ingang van de nieuwe dienstregeling zou duidelijk moeten zijn wanneer er gereden kan worden en eigenlijk moet dat al met de ingang van de nieuwe dienstregeling zo zijn", stelt Nooter. 

Dat zou betekenen dat ProRail en de provincie Overijssel nog even de tijd hebben om een geschikte oplossing te vinden.

140 kilometer per uur

Maar voorlopig heeft die reiziger nog te maken met een station dat al een hele tijd klaar is, maar niet gebruikt wordt omdat er dan een probleem is met de dienstregeling. Door de slappe grond onder het spoor kan de trein niet harder rijden dan honderd kilometer per uur. Om voor de reizigers een goede aansluiting te garanderen, zou de trein 140 kilometer per uur moeten rijden. 

Intussen is het wachten op de uitkomst van gesprekken tussen ProRail en de gemeente over een oplossing voor het probleem. Die oplossing heeft ProRail wel en verwijst daarbij naar het standpunt dat al eerder in deze kwestie was ingenomen. 

Extra machninist op traject

Met een extra machinist op de trein tussen Kampen en Zwolle is het probleem opgelost volgens ProRail. Een tweede machinist verkort de keertijd van de trein op de stations aanzienlijk. Daardoor kunnen passagiers, ook als er honderd kilometer per uur gereden wordt op het traject, hun aansluiting halen. 

De spoorwegbeheerder denkt overigens wel dat aanpassingen aan de infrastructuur kunnen helpen om de tweede machinist op termijn weer overbodig te maken.

ProRail benadrukt dat het nog steeds met de provincie in gesprek is over een oplossing voor het Kamperlijntje.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: