Weblog: Paul de Lussanet is de belichaming van 'la joie de peindre'

Weet je dat zo'n postzegel veel moeilijker is dan een grote? Hij wijst naar de Baadster, een ietwat kleiner schilderij inderdaad dan de andere echt grote schilderijen van 180 x 200 aan de wanden, maar toch nog snel 100 x 100. Ik schiet in de lach. Ik geloof hem, maar het is toch een kwestie van perceptie. We lopen langs zijn meest recente werk dat in de zonnige tuinzaal van MORE hangt, het museum voor Modern Realisme in Oost-Nederland.

Paul de Lussanet (1940), is schilder in hart en nieren en is -zegt men-  de belichaming van ‘la joie de peindre’, vreugde van het schilderij of het schilderen zo je wilt. Als jong jongetje wist hij wat hij wilde worden. Kunstschilder, net als zijn grootouders. Zijn ouders zagen dat anders, zijn vader had een goede baan bij Philips en omdat hij toch economie ging studeren kreeg hij een schilderreis naar Griekenland. Lesbos om precies te zijn. Zijn economiestudie verdween naar de achtergrond. Paul wilde schilderen. Hij studeerde tot zijn grote vreugde bij Oskar Kokoschka in Salzburg en constateert, als hij me uitlegt dat hij in kleurvlakken in plaats van lijnen leerde te werken, dat Kokoschka hem heden ten dage een prijs gegeven zou hebben.

Paul de Lussanet (Foto: RTV Oost)

Begin jaren zestig toog hij naar Parijs. Daar moest je wezen, daar gebeurde het. Ongeacht je achtergrond, in Parijs is een schilder iemand. Hij klepte alle mogelijke vernissages af en ging dankbaar met hongerige maag aan de champagne en zoutjes. Hij ontmoette Nederlandse en Deense collega-kunstenaars, de al beroemde Giacometti en Sartre en ze spraken over Francis Bacon en andere inspiratoren. Paul de Lussanet werkte en netwerkte hard en al voor zijn 25ste had hij in Parijs geëxposeerd en brak hij in Nederland door via de veelbesproken Amsterdamse Galerie Krikhaar. Met sensuele, wat surrealistische vrouwelijke naakten, geïnspireerd op de glamour van Vogue. De tijdgeest. De Lussanet verkoos glamour als onderwerp om over te schilderen, niet het traditionele modeltekenen. Herman Krikhaar uit Almelo, zelf kunstenaar, was een succesvolle galeriehouder op het Spui en trendsetter op het gebied van kunst. En nog altijd een rasechte tukker. De Lussanet werd een van zijn paradepaardjes. Een echte bohemien-schilder, expressief, veel kleur waarbij vrouw en naakt een geliefd element is.

Paul de Lussanet (Foto: RTV Oost)

Toch komt er een ommezwaai. De Lussanet voelt behoefte zich begin jaren zeventig terug te trekken. Hij wil weer dieren houden, kippen, schapen en alles wat bij een boerderijtje hoort. Dat vindt hij voorbij Vasse en Tante Sien, in Mander - vlakbij de Duitse grens. Hij woont en werkt er heerlijk maar Herman Krikhaar kan zijn ontwikkeling, een geëngageerde serie schilderijen met als titel 'The End of the Colonial Days' niet waarderen. Het is een grote klap voor De Lussanet en hij verbrandt al zijn werk van die jaren in de tuin van zijn boerderijtje in Mander. Eind jaren 70 stopte De Lussanet met schilderen; hij kiest het film-vak. Hij maakte een aantal kleinere en twee grote films,  Lieve Jongens naar Gerard Reve, en Mysteries met Rutger Hauer en Sylvia Kristel. Maar hij mist zijn autonomie: het feit dat hij helemaal zelf kan beslissen wat hij maakt.

Paul de Lussanet (Foto: RTV Oost)

''Na een aantal jaren als filmregisseur actief te zijn geweest pakte Paul de Lussanet onlangs het penseel weer op om te laten zien dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De naakten, waarmee de Lussanet nu voor de dag komt, maken duidelijk dat een rijpingsproces noodzakelijk was. De glamour van toen heeft plaats gemaakt voor een opvallend suggestieve sensualiteit...'' Aldus Ed Wingen in Kunstbeeld, December 1982

Nu, nu ik met hem rondloop in MORE zie ik een lichte, niet lichtvoetige, serie grote schilderijen. Met nog altijd dezelfde liefde voor de vrouw en haar lichaam en met de boodschap en rust van een kunstschilder die veel gezien en meegemaakt heeft. Kijk maar dit weekend op rtvoost.nl en TV Oost.

Inga Tjapkes

Paul de Lussanet zie je zondag in OverUIT de Kunst bij TV Oost om 11.35, 12.35, 17.20, 18.20 en 19.20 uur. De uitzending kun je daarna terugkijken op rtvoost.nl

Meer over dit onderwerp:
Cultuur OverUIT de Kunst Museum MORE Weblogs
Deel dit artikel: