Kans dat bedrijven langs Twentekanaal stil komen te liggen als waterpeil nog verder daalt

Als de waterstand in het Twentekanaal nog vijf centimeter zakt, is het niet ondenkbaar dat bedrijven langs het kanaal hun werkzaamheden moeten stilleggen. Grondstoffen kunnen steeds moeilijker worden gelost en producten steeds moeilijker worden geladen. Dat zegt Anne-Ruth Scheijgrond van Combi Terminal Twente (CTT). Het zou een flinke financiële strop betekenen.

Het is niet de eerste keer dat Scheijgrond praat over de gevolgen van de zakkende waterstand. De afgelopen maanden heeft zij - en hebben collega's - vaker de noodklok geluid. Maar het water zakt nog steeds en het wordt de komende tijd spannend.

"Voor bedrijven zoals CTT zijn er al grote problemen door de lage waterstand, eigenlijk voor alle bedrijven aan het Twentekanaal. Akzo, Varo Energy, ForFarmers."

Afvoeren

"Transportkosten zullen het dubbele zijn, als het je al lukt om de lading voor de kant te krijgen of af te voeren." Bij Akzo bijvoorbeeld: daar wordt veel zout geproduceerd, maar dat moet ook worden afgevoerd per schip. "Er is een kans dat bedrijven moeten stoppen omdat ze de grondstoffen niet meer kunnen krijgen of producten kunnen afvoeren."

Op de vraag of bijvoorbeeld Akzo de productie zou moeten staken als het water te laag staat, antwoordt Scheijgrond: "Dat zou kunnen. Maar dat geldt ook voor andere bedrijven. Het aantal schepen die nog kunnen aanvoeren wordt steeds minder. Er gaan verhalen van heel oude schepen die van stal worden gehaald om lading nog bij bedrijven te brengen."

Geen alternatief

Een alternatief voor vervoer is er eigenlijk niet. "In een schip gaan zeventig tot tachtig vrachtwagenladingen. Gaat het niet per schip dan moet het over de weg. Maar zoveel trucks en chauffeurs zijn er niet. En het spoor is geen alternatief, dat is allemaal al in gebruik."

De enige hoop is dus dat het heel snel heel veel gaat regenen, liefst in Zwitserland en Duitsland, zodat de waterstand weer stijgt. "Iedereen had de hoop dat het al wel weer ging regenen, maar het regent zo weinig. Iets waar niemand iets aan kan doen."

De financiële strop zal groot zijn. Kan dat nog ergens verhaald worden? "Het is natuurlijk een bedrijfsrisico, het zou mooi zijn als het kan." Maar gaan bedrijven er dan zelf voor opdraaien? Niet helemaal. "Producten worden duurder, vervoer kost extra geld. Dat gaat de klant toch wel merken."

Bekijk alle artikelen in het dossier 'Droogte in Overijssel 2018'.

Deel dit artikel: