ROOD Zwolle opent aanval op verhuurmakelaar van studentenkamers

ROOD, de jongerenafdeling van de SP, voert in Zwolle actie tegen woningverhuurder Maxx. Volgens ROOD rekent Maxx Vastgoed onterecht hoge bemiddelingskosten. Daar zijn volgens de partij met name studenten de dupe van.

Met een flyeractie wil de SP in Zwolle studenten oproepen om zich te melden. ROOD stelt namelijk dat het voor studenten al een hele klus is om überhaupt woonruimte te vinden in de stad, waardoor ze vaak geen andere uitweg zien dan met de bemiddelingskosten akkoord gaan. 

'Hardleers' 

Het is al lang verboden bemiddelingskosten te vragen voor woningen die namens een verhuurder worden aangeboden, maar ROOD stelt dat in Zwolle deze regels nog regelmatig aan de laars worden gelapt.

Het statement in de richting van woningverhuurder Maxx is volgens Sem Dijkstra van ROOD nog maar het begin. "Maxx is een bijzonder hardleerse makelaar. Het is belachelijk dat zij gebruik maken van de zwakke positie van studenten om meer geld in hun eigen portemonnee te steken." 


Geïnspireerd door rechtszaken

De jongerenafdeling van de SP lijkt vooral geïnspireerd te zijn door recente rechtszaken tegen makelaar Maxx Vastgoed. De rechter oordeelde in vier eerdere rechtszaken dat het bedrijf onterecht kosten in rekening bracht bij huurders in Zwolle, Groningen, Utrecht en Leeuwarden, omdat het bedrijf de aangeboden woning al in portefeuille had namens de verhuurder. 

Door huis aan huis te gaan flyeren en het openen van een speciaal e-mailadres probeert ROOD alle verhalen te verzamelen, zodat ze uiteindelijk gezamenlijk kunnen optrekken om het geld terug te krijgen.

"Het probleem speelt al sinds 2014, maar er is nog steeds geen oplossing voor", vertelt Dijkstra. Op 30 oktober organiseert ROOD een bijeenkomst waarbij juristen, samen met de huurders die denken onterecht kosten te hebben gemaakt, om de tafel gaan. 

Lastercampagne

Maxx Vastgoed, de grootste verhuurder op het gebied van studentenhuizen in Zwolle, is niet blij met de beschuldigingen. In een schriftelijke reactie benadrukt het bedrijf dat het wettelijk is toegestaan om een vergoeding te vragen aan huurders voor wie ze actief woonruimte hebben gevonden.

Ook het organiseren van een steunpunt voor vragen van studenten en jong werkenden over onterecht betaalde bemiddelingskosten moedigt het juist bedrijf aan. "Maxx heeft met haar verschillende vestigen in Nederland ervaring met vergelijkbare initiatieven. Over deze materie is veel onduidelijkheid en daarom veronderstellen huurders te snel dat de betaalde aanhuurcourtage succesvol teruggevorderd kan worden."

Dat dit steunpunt enkel en alleen gericht is op Maxx, vindt het bedrijf onterecht: "Dit is een vervelende lastercampagne en we zullen op termijn gaan beoordelen of we deze actie aan een burgerrechter gaan toetsen."

Deel dit artikel: