Stadsbuurtbus Kampen komt er tóch niet, bewonersraad teleurgesteld

De stadsbuurtbus die per februari 2019 in plaats van lijn 11 zou gaan rijden in Kampen, komt er tóch niet. De provincie Overijssel wil wachten tot de onderhandelingen met Connexxion over de nieuwe busconcessie zijn afgerond. De bewonersraad van DeltaWonen in Kampen bedacht een alternatief plan met een kleinere stadsbuurtbus, maar dat gaat dus niet door.

Het schrappen van de buslijn maakt deel uit van een grote bezuinigingsoperatie, die sinds 2014 door de provincie in gang is gezet en op steeds meer plekken zichtbaar wordt. De stadsbus rijdt nu nog wel in Kampen. Maar een vervangende vervoersvoorziening is nog steeds niet geregeld.

Teleurgesteld

De bewonersraad DeltaWonen laat weten zeer teleurgesteld te zijn. "Begin juli 2018 bereikten ons berichten dat er toch nog problemen waren voor de introductie van de stadsbuurtbus. Provincie Overijssel liet ons echter duidelijk weten dat er niks aan de hand was en dat de afspraak nagekomen werd."

"De bewonersraad had, toen we aan dit project begonnen, vertrouwen in de provincie. Nu blijken de toezeggingen en afspraken met de provincie niks waard. De bewonersraad is zeer teleurgesteld."

Belang van de bus

Volgens de bewonersraad heeft het schrappen van de laatste stadsbus, zonder alternatief, grote gevolgen. "Veel van onze huurders maken zeer regelmatig gebruik van de bus. Daarom hebben we vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid een plan opgezet, maar dat gaat nu dus niet door." 

kern van het plan was dat het drukste deel van de stadslijn door de vervoersmaatschappij wordt gedaan, en de bewonersvereniging, een aparte stichting opzet waarmee met goedkopere kleine busjes op de minder rendabele tijden en plekken wordt gereden.

stadslijn 11 blijft voorlopig

De provincie laat weten dat ze de teleurstelling van de bewonersraad begrijpt: "Wij waarderen de inspanningen om te komen tot een goed OV in Kampen. Maar voor nu is besloten stadslijn 11 in stand te houden en niet zoals eerder het plan was de lijn geheel of gedeeltelijk op te heffen en een buurtbus in te zetten."

Deze wijziging hangt samen met de concessie voor het openbaar vervoer van IJsselmond, die eindigt waarschijnlijk 3 jaar eerder dan de bedoeling was. Dan komen er weer nieuwe onderhandelingen met de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht.

na 2020 duideljkheid

Het is dus niet de moeite om voor een jaar nu nog een nieuwe dienstregeling met kleine busjes te beginnen, vindt de provincie. Stadslijn 11 mag dus nog even blijven.

Wat er na 2020 met de stadslijn gebeurt, is nog onzeker. De provincie gebruikt de nieuwe aanbesteding om samen met de bewonersraad Deltawonen Kampen, de gemeente en de vervoerder naar een goede invulling te zoeken voor het openbaar vervoer in Kampen.

Meer over dit onderwerp:
IJsseldelta Kampen bus openbaar vervoer Nieuws
Deel dit artikel: