Regiegroep beschuldigt minister van selectief gebruik informatie belevingsvlucht

“Het is onbegrijpelijk dat u niet tot de conclusie bent gekomen dat de m.e.r. moet worden herzien.” Dat schrijft de regiegroep belevingsvlucht in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen. Aanleiding is een brief van de minister aan de Kamer, waarin zij schrijft dat het nog niet duidelijk is hoe het kan dat de belevingsvlucht veel luider klonk dan vooraf berekend was.

De regiegroep, opgezet door het ministerie van I&W om de minister te adviseren, opent de brief fel: "Bij het lezen van uw reactie (in de brief aan de Kamer, red.) kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat u selectief gebruik heeft gemaakt van de gegevens uit de rapporten over de belevingsvlucht."


Metingen en berekeningen

Tijdens de belevingsvlucht bleek dat de Boeing veel meer lawaai maakt dan vooraf in de m.e.r. stond. Hoe kan dat? Volgens de minister kan dat liggen aan zowel de metingen tijdens de vlucht als aan de berekeningen die in de m.e.r. zijn gedaan.

Volgens de regiegroep wijst alles er op dat de berekeningen in de m.e.r. niet goed zijn gedaan. De groep verwijst in de brief naar opmerkingen van onder meer het RIVM, dat ook kritisch was op de berekende geluidsniveau's. 

Belangrijk voor Overijssel

En dus moet de m.e.r. worden herzien, vindt de regiegroep. Dit is belangrijk voor inwoners van Overijssel, want als je uitgaat van de berekeningen, hebben Overijsselaars op papier géén last van geluid van laagvliegroutes.

Maar als de metingen als uitgangspunt worden genomen, heeft Overijssel op papier wél last van de laagvliegroutes. In dat laatste geval worden bezwaren van Overijsselaars ook behandeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport. 

Meer over dit onderwerp:
M.e.r. belevingsvlucht Lelystad Airport Nieuws
Deel dit artikel: