"Nog steeds geen vertrouwen in toezeggingen van ministerie", zegt HoogOverijssel

"De top van het ministerie probeert nu zelfs de persoonlijke integriteit in de schaal te leggen maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we vertrouwen hebben in het ministerie." Dat zegt Jan Rooijakkers van actiegroep HoogOverijssel, na een besloten bijeenkomst die gisteravond plaatsvond in Hattem.

De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hadden de top van het ministerie van Infrastructuur uitgenodigd te komen praten over de bezwaren tegen onder meer de laagvliegroutes. 

Lokatie: een brasserie bij een golfbaan in Hattem, ver weg van de Haagse burelen.

 

Antwoorden

Er leven talloze onduidelijkheden over de laagvliegroutes naar Lelystad Airport en de consequenties daarvan. Die routes zijn het gevolg van een sterk verouderde luchtruimindeling waardoor vliegtuigen van en naar Lelystad onder de aanvliegroutes van Schiphol moeten blijven. SATL-leden hebben in de afgelopen jaren veel ideeën ingebracht bij het ministerie maar ze zien niets van hun inbreng terug in de uitwerking van besluiten. Op deze avond wilden ze de antwoorden.

 

Geheim

Het had een 'geheime' bijeenkomst moeten zijn maar zoals het besloten karakter geen stand hield, lijkt de argwaan juist gegroeid. "Te vuur en te zwaard het beleid van nu verdedigen en alles wat werd ingebracht, daar werd omheen gepraat. Uitermate teleurstellende avond", zegt Hans Kempenaar uit het Zwolse Berkum na afloop.

 

'het steekt als het jou belangen raakt'

"Onder de laagvliegroutes is ons dorpje Wilsum zo'n beetje het enige punt waar je op 900 meter overheen mag vliegen, dus dan komen ze wel heel dichtbij. Maar we mochten niet meepraten. En het steekt, als het toch jou belangen raakt en je mag niet meepraten", zegt Steffen Hofstra van Dorpsbelangen Wilsum.

 

Intercontinentale vluchten

"Het is ook in het belang van de omwonenden van Schiphol dat het luchtruim wordt heringedeeld. Dat moeten ze toch snappen", zegt Jan Rooijakkers over de situatie die ontstaat als vakantievliegtuigen voortaan vanaf Lelystad Airport zouden vertrekken. Want de vrijgekomen ruimte op Schiphol wordt meer dan volledig opgevuld door intercontinentale vluchten. "Het is echt niet zo dat de mensen bij Schiphol minder vliegtuigen over zullen krijgen, dat worden er juist meer."

 

'Miljoenen mensen'

Volgens de actiegroepen worden met name in het noorden en oosten van het land miljoenen mensen geraakt door de laagvliegroutes. "Er zijn op de laagvliegroutes meer risico's op grote vogelaanvaringen, vliegtuigen zorgen voor meer geluidsoverlast en uitstoot van ultrafijnstof. Het is schadelijk voor de gezondheid. Het brengt schade aan natuur en zorgt voor waardedaling van woningen."

De actiegroepen willen dat alle toezeggingen van het ministerie zwart op wit worden vastgelegd en dat die ook gehandhaafd worden.

 

Scherp

Directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers van het ministerie van Infrastructuur is vooral blij dat de actiegroepen in dialoog blijven. "En zolang het op de inhoud gaat is er niks verkeerd mee. Die scherpte is denk ik goed, dat hoort bij een moderne manier van met elkaar omgaan. Ik zeg niet dat het altijd makkelijk is maar het is wel goed."

Volgens Dronkers is de herziening van de luchtruimindeling in de opstartfase. De verwachting is dat die in 2023 is afgerond en dat zou ook het einde moeten betekenen van de laagvliegroutes. De actiegroepen zijn daar sceptisch over maar volgens Luchtvaart-directeur-generaal Dronkers is dat glashelder.

 

Verkeersverdelingsregel

In januari 2019 verwacht het ministerie van Infrastructuur een oordeel van de EU over de verkeersverdelingsgregel. Die regeling moet beschrijven welke vliegtuigen op welke vliegveld mogen vliegen. Een eerdere poging om in Lelystad alleen vakantiecharters toe te staan vanaf Schiphol, sneuvelde in Brussel. 

Als de EU nu niet instemt met het tweede plan, dan kan het vliegveld hoogstwaarschijnlijk niet open in 2020.

Deel dit artikel:

Reageren