Deventer plukt vruchten van jubileumjaar; flinke groei toeristisch bezoek

Deventer 1250 jaar trekt veel extra toeristen naar de stad. In het eerste half jaar van 2018 is het aantal toeristische bezoeken gestegen met 8,7 procent naar 1.386.000.

De investeringen die de stad deed in het jubileumprogramma werpen volgens de VVV zijn vruchten af. Voorzitter Harry Webers: "De jubileumprogrammering is een belangrijke oorzaak, maar we hebben ook een geweldige zomer gehad. Daarnaast heeft een landelijke promotiecampagne op radio en tv meetbaar effect gehad. En natuurlijk hebben we nog de grote evenementen en andere parels van de stad."

Nieuwe hotels

De toeristische groei was vorig jaar al duidelijk zichtbaar maar zet nu dus door. Het einde van de economische crisis speelt daarbij ook een rol. De vraag naar hotelbedden neemt daardoor ook flink toe. Van de Valk bouwt langs de A1 inmiddels een hotel met 140 kamers. En in de binnenstad op het Grote Kerkhof openen Rob te Wierik en Andrea Bergs dit weekend hotel 'In het huis van Deventer'.

"Er lopen zóveel toeristen in Deventer en die willen allemaal slapen", zegt Andrea Bergs. "Er zijn op dit moment te weinig slaapplekken in de stad." Samen met haar partner krijgt ze van de NV Bergkwartier de kans om in de voormalige Latijnse School aan het Grote Kerkhof een bijzonder hotel te beginnen. Daar waar de Deventer geschiedenis voelbaar is. Met onder meer typisch Deventer muurschilderingen, het kunstenaarsduo Space Cowboys dat van kamers kunstzinnige hoogstandjes heeft gemaakt en een reuze-bed van Auping, een Deventer bedrijf.

Alle vertrouwen

Harry Webers van de VVV denkt ook dat er voldoende markt is voor de nieuwe hotels. "Er is een groeiend aantal overnachtingen, de inkomsten uit de toeristenbelasting stijgen. In de crisistijd is het aantal hotels gedaald, dat zit nu weer in de lift naar boven. Ik heb er alle vertrouwen in."

Webers vreest daarbij geen terugval na afloop van het Deventer jubileumjaar 2018. "We beschouwen Deventer 1250 jaar als een aanjager voor nog meer en betere programmering in de stad. Vergelijk het met de Hanzedagen in 1990, die toen door Hein te Riele (directeur VVV, red.) zijn aangegrepen om blijvend evenementen te organiseren. We moeten daar nu ook heel scherp op blijven. Het kan nog beter en het wordt ook beter. Bijvoorbeeld als het gaat om evenementen voor jongeren."

Laat ze maar komen

Andrea Bergs van 'In het huis van Deventer' heeft daar ook alle vertrouwen in. "Mensen hebben het erover, we moeten naar Deventer!" zegt ze lachend. Volgens haar heeft de landelijke reclamecampagne op radio en televisie daar een steentje aan bijgedragen. "Dat denk ik wel. En al die artikelen die ook verschenen zijn in de Volkskrant en NRC bijvoorbeeld. Laat de mensen maar komen! Wij willen ze graag laten zien wat een prachtige stad Deventer is."

Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Deventer VVV Deventer 1250 jaar toerisme Nieuws
Deel dit artikel: