CDA en VVD voeren druk bij minister op met motie over laagvliegroutes

Het CDA en de VVD in de Tweede Kamer voeren de druk bij minister Van Nieuwenhuizen op door in een motie uit te spreken dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen.

De motie is donderdag ingediend door de kamerleden Amhaouch (CDA) en Dijkstra (VVD). Die laatste is opmerkelijk omdat de VVD groot voorstander is van een snelle opening van het nieuwe vliegveld in de polder.

'Nadrukkelijke voorwaarde'

"Overwegende dat de Luchtruimherziening flinke vertraging heeft opgelopen in het vorige kabinet, overwegende dat het van belang is dat de juiste expertise bij ministerie en betrokken organisaties voldoende aanwezig is om de algehele Luchtruimherziening in 2023 tot een succes te maken, spreekt uit dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden onder de nadrukkelijke voorwaarde dat het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en dat de laagvliegroutes verdwijnen." Zo stelt de letterlijke tekst van de motie.

Luchtruimherziening

Dat CDA-kamerlid Amhaouch met deze motie zou komen is niet verwonderlijk. Afgelopen zaterdag sprak het CDA zich op het partijcongres in Groningen in meerderheid uit tegen de laagvliegroutes. "Lelystad Airport kan alleen open onder de garantie dat de laagvliegroutes bij de luchtruimherziening in 2023 zijn verdwenen."

'Beter eerlijk zijn en uitleg geven'

Maar dat VVD-kamerlid Dijkstra de motie mede ondertekende is opmerkelijk. "Ik snap de zorgen die er leven in Overijssel en Gelderland. Maar politici die zeggen dat Lelystad niet open gaat, houden de mensen eigenlijk voor de gek. Die zijn bangig of hopen op waardering. Je kunt maar beter eerlijk zijn en gewoon uitleg geven. Dat hoort bij verantwoordelijkheid nemen", zo stelt kamerlid Dijkstra.

'Logische opdracht'

"De VVD wil Lelystad spoedig openen, maar zit net als iedereen niet te wachten op teveel overlast. Daarom starten we rustig met slechts een paar toestellen per dag en werken we eraan om sneller hoger te vliegen. In de optimale situatie stijgen vliegtuigen sneller door. De voorwaarde dat de huidige routes verbeteren, is daarom een logische opdracht."

Ingewikkeld proces

Of de Luchtruimherziening ook daadwerkelijk in 2023 zal zijn afgerond, moet nog worden afgewacht. Deskundigen stellen dat de herziening een uitermate ingewikkeld proces is dat veel tijd vergt. De vraag is wat er zou gebeuren als 2023 zich aandient, het luchtruim nog niet opnieuw is ingedeeld en de vliegtuigen al wel dagelijks van en naar Lelystad vliegen.

HoogOverijssel

Actiecomite HoogOverijssel had niet verwacht dat de motie zou worden ondertekend door de VVD. Het is volgens een woordvoerder van de actiegroep wel tekenend voor wat zich in de laatste weken ontwikkelt. "Er zijn zoveel mitsen en maren, dat er goed nagedacht moet worden over de groei van de luchtvaart. Het gaat niet meer alleen om Lelystad Airport", zegt Gea Verweij van HoogOverijssel.

'Nergens ter wereld zo lang laagvliegen'

"Nergens ter wereld wordt zo lang laag gevlogen als straks richting Lelystad Airport. Dat wij dat willen is ridicuul, zeker gezien het onbehoorlijke proces dat eraan vooraf is gegaan. Als de politiek met goed geweten dit besluit toch zou nemen, dan kun je de kiezer niet langer recht in de ogen kijken. Het vertrouwen in de overheid is zo ernstig geschonden, dat zou een hele kwalijke zaak zijn."

Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: