'Minister gebruikt nog steeds ondeugdelijke informatie bij beslissingen Lelystad Airport'

Verschillende geluidsingenieurs stellen dat minister Van Nieuwenhuizen zich bij beslissingen rond Lelystad AirPort nog steeds baseert op ondeugdelijke informatie. Dat zeggen zij in een uitzending van Nieuwsuur.

De geluidsniveau's die tijdens de belevingsvlucht op 30 mei werden gemeten verschillen flink van het geluidsniveau dat verwacht mocht worden op basis van berekeningen van het ministerie. Diverse ingenieurs hebben zich gebogen over die verschillen en de rapporten die de minister heeft laten opstellen om die verschillen te verklaren.

 

Bandbreedte

Cora van Nieuwenhuizen zegt in een Kamerbrief van 18 oktober dat de verschillen niet ongebruikelijk zijn. Volgens haar moet er bij geluidsmetingen rekening gehouden worden met een bandbreedte van 5dB(A), omdat het weer en andere elementen invloed kunnen hebben op het geluidsniveau.

 

Volgens de experts is deze bandbreedte compleet uit de lucht gegrepen. "Alles behalve acceptabel", stelt Pieter Sijtsma, ingenieur gespecialiseerd in metingen van vliegtuiggeluid. In de luchtvaartsector zou een foutmarge van 1 a 2dB(A) normaal zijn. Volgens akoestisch ingenieur Wieger van Veen betekent 5dB(A) meteen een verdriedubbeling van het geluid. "Dan komt er dus niet één, maar drie vliegtuigen tegelijk over je heen."

 

'Argumenten kloppen niet'

Sijtsma werd flink chagrijnig toen hij de rapporten las. "De argumenten die worden gebruikt, kloppen gewoon niet. Er wordt gegoocheld met cijfers en onwelgevallige conclusies worden weggelaten." En dus schreef Sijtsma en rapport waarin staat wat er allemaal aan de argumenten mankeert. Zijn bevindingen worden door meerdere wetenschappers ondersteund.

 

Volgens de ingenieurs hadden we juist mogen verwachten dat de metingen lager zouden uitvallen dan de theoretische berekeningen lieten zien. Er werd tijdens de belevingsvlucht gevlogen met een stiller vliegtuig dan waarmee gerekend was en bovendien was er sprake van zeer gunstige 'dempende' weersomstandigheden.

 

Paul Peeters, lector Duurzame Luchtvaart, deelt de visie van Sijtsma. "Hij toont op correcte wijze aan dat de aanwijzingen steeds sterker zijn dat er iets niet klopt met de berekeningen. Maar waarom wordt dat niet uitgezocht?"

 

SATL

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Luchtvaart kraken de uitleg van minister Van Nieuwenhuizen over de gemeten geluidsniveaus van de Belevingsvlucht. "Dit is niet een klein beetje meer geluidhinder dan ons is voorgespiegeld, dit is twee tot vier keer zo veel!"

Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: