nieuws

Overijssel plaveit de weg voor zelfrijdende auto: Thales gooit deur dicht voor autokapers

Overijsselse bedrijven en instellingen dragen bij aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Technologieconcern Thales bijvoorbeeld kan er voor zorgen dat terroristen een zelfrijdende auto niet kunnen kapen.
De zelfrijdende auto is volgens kenners een kwestie van tijd. Maar hoe en in welke mate autonoom rijden in de toekomst mogelijk is, daarover zijn de meningen verdeeld. Zeker is wel dat Overijssel voorsorteert op slimme technieken en software die zelfstandig en veilig rijden mogelijk maakt. 

Mens en auto

De Universiteit Twente doet al sinds 2014 onderzoek naar de interactie tussen mens en auto. In het gebouw Horst staat een rijsimulator waarmee verkeerssituaties kunnen worden nagebootst. Professor Marieke Martens onderzoekt samen met haar team hoe mensen reageren als een computer de auto overneemt en welke signalen de auto moet afgeven zodat mensen zich veilig voelen.
De Universiteit Twente onderzoekt de interactie tussen mens en auto

Mobileye

V-tron in Deventer brengt sinds acht jaar de Mobileye op de Nederlandse markt. Een sensor in de auto registreert verkeersborden en situaties. Het systeem geeft middels geluidsignalen en een display adviezen aan de bestuurder. Het Deventer bedrijf is momenteel bezig met de ontwikkeling van ISA (Interactieve Snelheid Assistentie). Mobileye anticipeert dan ook op de signalen van andere auto's. "Het systeem zou zelfstandig kunnen ingrijpen maar vanwege de wetgeving blijft het bij advies", aldus Vincent van Beek van V-tron.
V-tron werkt aan nieuwe software om met meerdere auto's te communiceren

Hackers

Technologieconcern Thales wil wereldwijd een belangrijke speler worden op het gebied van cybersecurity. De ingenieurs van Thales in Hengelo werken mee met het ontwikkelen van software waarmee vliegtuigen, schepen maar ook zelfrijdende auto's in de toekomst beveiligd kunnen worden tegen hackers. Mike Balm is de onderzoeksleider: "Ruitenwissers of knipperlichten op afstand in- of uitschakelen is relatief onschuldig, maar wat als hackers de auto sneller laten rijden of abrupt stoppen, levensgevaarlijk." Het volgens Balm een kat-en-muis spel tussen hackers en beveiligingsbedrijven. "Wij moeten software ontwikkelen die het verschil ziet tussen betrouwbare en niet betrouwbare informatie."
Thales wil vooroplopen op het gebied van cyber security voor zelfrijdende auto's
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.