Minister: "Opening Lelystad Airport in 2020 wordt moeilijk verhaal"

De opening van Lelystad Airport in 2020 gaat een moeilijk verhaal worden. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in aanloop naar het Tweede Kamerdebat over luchtvaart in Nederland.

Door Oscar Siep en Nout Peper

"Het streven blijft 2020", zegt de minister. "Maar het wordt wel steeds ingewikkelder, het is een moeilijk verhaal. Ik doe mijn uiterste best om het wel voor elkaar te krijgen."

Nieuw luchthavenbesluit

Afgelopen vrijdag presenteerde Van Nieuwenhuizen het nieuwe ontwerpbesluit, waarin staat dat Lelystad Airport niet langer de overloophaven van Schiphol wordt. Lelystad Airport wordt dan een autonoom vliegveld zoals Eindhoven Airport.

Die aankondiging zorgde voor verbijsterde reacties en riep veel vragen; wat betekent dit voor vrachtvluchten? In hoeverre kan de luchthaven nu ongeremd blijven groeien? 

Meerdere actiegroepen uit Overijssel zijn fel tegen de opening van het vliegveld omdat meerdere aanvliegroutes laag over Overijssel lopen.

Kamerdebat

De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Hierin wordt onder meer gesproken over het meest recente voorstel van de minister, de Belevingsvlucht en over de luchtruimherziening. 

Coalitiepartijen D66, CDA en ChristenUnie en vrijwel alle oppositiepartijen vragen zich af waarom Lelystad Airport niet langer een overloophaven van Schiphol kan zijn.

Jan Paternotte (D66) zegt dat de opening van Lelystad Airport wat hem betreft alleen kan op voorwaarde dat er vluchten van Schiphol naar Lelystad 'verhuizen'.

Suzanne Kröger (GroenLinks) beaamt die voorwaarde en sluit zich aan bij de rest van de oppositiepartijen: "Lelystad moet een overloophaven blijven. Als dat niet kan, gaat de deur wat ons betreft voorgoed op slot."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Lelystad Airport laagvliegroutes Nieuws
Deel dit artikel: