Debat Lelystad Airport: de meest prangende vraag blijft onbeantwoord

Na een urenlang debat in de Tweede Kamer over de toekomst van Lelystad Airport, blijft de meest prangende vraag nog steeds onbeantwoord; wordt Lelystad Airport méér dan alleen een overloophaven?

Door Nout Peper en Oscar Siep

Niet vaak zaten er zo veel mensen op de publieke tribune van de Tweede Kamer als tijdens het debat over de luchtvaart dinsdag. Dat had ongetwijfeld te maken met het nieuws van afgelopen vrijdag.

Toen bleek dat de minister een nieuw ontwerpbesluit heeft gemaakt waarin Lelystad Airport niet meer alleen de overloopluchthaven van Schiphol wordt. Vanwaar de koerswijziging? Dat vroegen meerdere Kamerleden zich af. Betekent dit dat het vliegveld autonoom kan groeien? Betekent dit een tweede Eindhoven airport?  

Géén koerswijziging

De minister benadrukt tijdens het debat dat er geen sprake is van een koerswijziging; Lelystad Airport moet nog steeds de overloopluchthaven van Schiphol worden. Ze blijft daarom werken aan een nieuw plan om er voor te zorgen dat vluchten van Schiphol naar Lelystad verhuizen, vertelt ze. Cora van Nieuwenhuizen zegt ook dat het nu -na de afkeuring van het verhuisplan- wel een héél moeilijk verhaal gaat worden.

Nederland stuurde drie keer eerder een 'verhuisplan' ter goedkeuring naar de Europese Commissie (EC). Het eerste concept lag al in 2008 in Brussel, maar dat werd ingetrokken toen bleek dat de EC niet akkoord zou gaan. Later gebeurde dat nog twee keer, waarvan de laatste uitkomst onlangs op 4 december bekend werd.

De minister zou met haar plan bepaalde partijen voortrekken en anderen uitsluiten, oordeelde de EC. Een 'verhuisplan' lijkt alleen te worden goedgekeurd wanneer er op Lelystad Airport ook ruimte komt voor nieuwe luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol nu geen plek hebben.  

Daarover lijkt vrijwel iedereen in de Tweede Kamer het eens; Lelystad wordt een overloophaven zónder autonome groei. Alleen de VVD kan sinds afgelopen vrijdagmiddag ook leven met een autonome luchthaven; voor Remco Dijkstra, VVD-Kamerlid, staat vooral voorop dat de luchthaven snel open gaat. 

Autonome groei

Hoe ver is minister Van Nieuwenhuizen bereid te gaan om de goedkeuring uit Brussel te krijgen? "Kunt u autonome groei op Lelystad Airport uitsluiten?", wil GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger weten. De minister wil daar geen uitspraak over doen: "We willen eerst alle wegen verkennen voor ik daar antwoord op geef."

Waar Van Nieuwenhuizen wél helder over is, is over het 'nacht en vracht-vraagstuk'. "Er komt géén nacht- en géén vrachtverkeer", herhaalt ze. De minister zegt dat de bouw van drie grote distributiecentra direct naast het vliegveld in Lelystad niet impliceren dat er ook vracht zal worden afgehandeld.

"Waarom belooft u dat er geen nacht- en vrachtverkeer komt, maar legt u het niet op papier vast?", wil SP-Kamerlid Cem Laçin weten. Volgens van Nieuwenhuizen is dat juridisch niet mogelijk, "anders had ik dat al lang gedaan."  

Verwarring

Op de publieke tribune zaten naast lokale- en provinciale politici ook actievoerders. Leon Adegeest, voorman bij HoogOverijssel, is niets wijzer geworden van het debat. Sterker nog, hij zit nu met alleen maar meer vragen.

"Afgelopen vrijdag stuurde de minister een brief, waarin zij zei dat Lelystad Airport een autonome luchthaven gaat worden", aldus Adegeest. "Vandaag ontkent ze dat weer en zegt ze toch te willen streven naar een overloopluchthaven. Ik weet het zo ondertussen niet meer, het wordt alleen maar verwarrender. Met geen pen te beschrijven."

Vertrouwen

Minister Van Nieuwenhuizen was bij haar aantreden helder en duidelijk over haar prioriteiten. Boven alles vond ze het belangrijk om het vertrouwen in de overheid te herstellen. Want door de talloze fouten in de mer en diverse geluidsrapportages is dat vertrouwen aanmerkelijk gedaald.

Volgens Leon Adegeest rekent de minister ook vandaag nog steeds met foutieve geluidscijfers, "terwijl écht aantoonbaar is dat er niks van klopt." Volgens hem zou de milieu effect rapportage voor het vliegveld in de polder overnieuw gedaan moeten worden; hij is verbijsterd dat dat niet gebeurt.

Het laatste ontwerpbesluit is volgens Van Nieuwenhuizen geen 'nieuw' plan. Toch heeft de discussie over overplaatsing van vliegtuigen na ruim tien jaar een compleet nieuwe wending gekregen.

Er zijn vanavond uiteindelijk 15 moties ingediend door alle oppositie- en coalitiepartijen. De minister heeft toegezegd die op korte termijn schriftelijk te beantwoorden. Op 11 januari komt het ontwerp Luchthavenbesluit ter inzage.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: