ProRail en Keolis geven meer duidelijkheid over Kamperlijntje en station Stadshagen

ProRail en Keolis geven aan het einde van de ochtend meer duidelijkheid over het Kamperlijntje en station Stadshagen in een persconferentie die zij beleggen samen met de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen.

Die werkgroep heeft de afgelopen maanden de haalbaarheid van verschillende maatregelen voor het in gebruik nemen van station Zwolle Stadshagen beoordeeld en zal dit toelichten in de persconferentie in het Zwolse provinciehuis.

Zwakke ondergrond

Eerder dit jaar werd duidelijk dat vanwege de zwakke ondergrond de trein tussen Zwolle en Kampen niet harder dan honderd kilometer per uur kan rijden. Om toch aan de dienstregeling te kunnen voldoen, wordt nog niet gestopt bij het nieuwe station Stadshagen in Zwolle.

ProRail onderzocht ruim veertig oplossingen, waarbij wel gestopt kon worden op station Stadshagen. De beste oplossing bleek inzet van twee machinisten op de trein waardoor de keertijd verkort wordt. Veel oplossingen waren niet haalbaar of te duur. Zo ook het verstevigen van de ondergrond, dat miljoenen euro's zou kosten.

'Geen optie'

Gedeputeerde Bert Boerman zag het voorstel van ProRail, om twee machinisten op de trein te zetten, in juni niet als een mogelijkheid. "We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is", zei hij toen.

In augustus gingen de partijen daarom weer met elkaar om tafel. Toen was er de hoop dat er meer duidelijkheid zou komen, maar dat is niet gelukt.

Live bij RTV Oost

De persconferentie over de haalbaarheid van verschillende maatregelen is vanaf 11:30 uur live te volgen via Facebook, TV en rtvoost.nl.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Kamperlijntje Kampen IJsseldelta Zwolle Nieuws
Deel dit artikel: