Kijk terug: de persconferentie over het Kamperlijntje en station Stadshagen

Kijk hier de persconferentie over het Kamperlijntje en station Stadshagen terug. ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen geven meer duidelijkheid over de situatie rondom dit traject.

De Facebook post kan op dit moment niet worden geladen. Klik hier om naar de post te gaan.

Zwakke ondergrond

Eerder dit jaar werd duidelijk dat vanwege de zwakke ondergrond de trein tussen Zwolle en Kampen niet harder dan honderd kilometer per uur kan rijden. Om toch aan de dienstregeling te kunnen voldoen, wordt nog niet gestopt bij het nieuwe station Stadshagen in Zwolle.

ProRail onderzocht ruim veertig oplossingen, waarbij wel gestopt kon worden op station Stadshagen. De beste oplossing bleek inzet van twee machinisten op de trein waardoor de keertijd verkort wordt. Veel oplossingen waren niet haalbaar of te duur. Zo ook het verstevigen van de ondergrond, dat miljoenen euro's zou kosten.

'Geen optie'

Gedeputeerde Bert Boerman zag het voorstel van ProRail, om twee machinisten op de trein te zetten, in juni niet als een mogelijkheid. "We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is", zei hij toen.

In augustus gingen de partijen daarom weer met elkaar om tafel. Toen was er de hoop dat er meer duidelijkheid zou komen, maar dat is niet gelukt.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: