Kanaal Almelo-De Haandrik

GroenLinks bezorgd over toekomstig gebruik kanaal Almelo-De Haandrik

Kanaal Almelo-De Haandrik
Kanaal Almelo-De Haandrik © RTV Oost/ Allard Olsman
De ontwikkelingen rondom het kanaal Almelo-De Haandrik baart GroenLinks Overijssel zorgen. Statenlid Kees Slingerland van GroenLinks wil weten of het bewust 'klein houden' van de scheepvaart ook het gevolg is van de overlast die omwonenden ervaren van de werkzaamheden aan het kanaal. 
Slingerland heeft daarover vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Overijssel.

De provincie nam eind vorig jaar het besluit om het kanaal Almelo-De Haandrik-Coevorden voorlopig niet aan te passen voor de doorvaart van grotere vrachtschepen tot 1000 ton. Het kanaal zal ook de komende jaren uitsluitend geschikt blijven voor kleinere binnenvaartschepen tot maximaal 700 ton.
GroenLinks signaleert dat het provinciale besluit breekt met de landelijke trend om waterwegen aan te passen voor transportschepen die meer vracht kunnen verschepen. In feite wordt er volgens de Statenfractie een 'pas op de plaats' gemaakt ten aanzien van de ontwikkelingen voor het kanaal. 

Schadegevallen een reden?

Bij de motivatie om het kanaal niet op te waarderen verwijst Gedeputeerde Staten naar de 'kosten-baten-analyse', die uitwijst dat het 'groter maken' van het kanaal economisch niet rendabel is. GroenLinks is echter benieuwd of ook de vele schadegevallen aan woonhuizen langs het kanaal daarin een rol spelen.
Kees Slingerland daarover: "De afgelopen tijd zijn er drie informatiebijeenkomsten geweest, waarvan ik er twee heb bezocht. Wat ik daar gehoord heb en wat ik ook via diverse foto's heb gezien is nogal dramatisch. Sommige woningen dreigen onbewoonbaar te worden verklaard, terwijl verschillende huizen scheuren in wanden en vloeren vertonen. In die zin kan GroenLinks zich een opschorting van de opwaardering voorstellen, maar wij willen wel graag weten of dit inderdaad één van de redenen is."

Quick-win-maatregelen?

In het besluit van GS wordt verder gerefereerd aan de zogenaamde 'quick-win-maatregelen', die ze met de gebruikers en andere overheden wil gaan verkennen. Hiermee worden maatregelen bedoeld die op korte termijn kunnen worden gerealiseerd en niet al te kostbaar zijn, maar wel de kwaliteit van de bevaarbaarheid en de facilitering van het kanaal bevorderen.
GroenLinks is benieuwd naar de keuzes die GS daarbij wil gaan maken. Bovendien wil de Statenfractie dat de aanwonenden, zeker in de huidige schadesituatie, en de Provinciale Staten hierbij betrokken worden. 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.