nieuws

Europese Commissie ontvangt klachten over procedure Lelystad Airport

Actiegroep HoogOverijssel heeft bij de Europese Commissie (EC) een klacht ingediend tegen het ministerie van Infrastructuur. HoogOverijssel denkt dat het ministerie, tegen de Europese regels in, de plannen rond Lelystad Airport en de laagvliegroutes wil doordrukken.
Voorzitter Jan Rooijakkers zegt dat bij grote nieuwe projecten in de Ruimtelijke Ordening, alle effecten van dat project moeten worden meegewogen. Volgens hem heeft de minister een Milieu Effect Rapportage gemaakt die alleen is gebaseerd op Lelystad Airport en de directe omgeving. De effecten van de laagvliegroutes naar Lelystad zouden ook in die MER moeten worden meegenomen en dat dat niet is gebeurd, is volgens Rooijakkers strijdig met de Europese regels. Daarmee worden volgens HoogOverijssel honderdduizenden mensen in Noordoost-Nederland buiten spel gezet.

Afgerond

De actiegroep dient pas nu een klacht in omdat nu pas duidelijk is dat de minister de MER heeft afgerond. Eerder al diende actiegroep 'Red de Veluwe' een soortgelijke klacht in, maar die werd niet ontvankelijk verklaard omdat de minister inhoudelijk nog met de MER bezig was. 

Duitsland

Volgens Leon Adegeest heeft ook in Duitsland een soortgelijk verhaal gespeeld en de Europese Commissie oordeelde daarin dat Duitsland opnieuw naar de tekentafel moest. "Als de Commissie eenzelfde oordeel velt over deze klacht van HoogOverijssel, dan zal de MER opnieuw moeten worden gemaakt."
Er zijn in den lande in totaal zo'n twintig actiegroepen actief tegen laagvliegroutes of tegen uitbreiding van de luchtvaart. Meerdere van deze actiegroepen dienen binnenkort eenzelfde klacht in bij de Europese Commissie, of zij hebben dit al gedaan.

Onder druk

Hiermee komt het proces rond de uitbreiding van Lelystad Airport nog verder onder druk te staan. Want als de EC de klacht in behandeling neemt, dan kan niet eerder dan over enkele maanden pas een uitslag worden verwacht. Vliegmaatschappijen willen echter uiterlijk over twee maanden weten of ze in 2020 kunnen vliegen op Lelystad Airport; zij zeggen een jaar nodig te hebben om de vliegschema's aan te passen aan een eventuele verhuizing naar Lelystad.  
Daarnaast wordt bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hard gewerkt aan een nieuwe VerkeersVerdelingsRegeling, waarin wordt beschreven hoe Lelystad Airport als overloophaven van het overvolle Schiphol zou kunnen dienen. Het is niet duidelijk of die VVR over een paar maanden zal zijn afgerond en goedgekeurd door de EC.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.