Bomvolle treinen tussen Enschede en Zwolle: Plaatselijk Belang Heino verzamelt klachten

De trein tussen Enschede en Zwolle zit in de ochtend- en avondspits bomvol. Zo vol, dat reizigers vanaf station Heino soms niet eens mee kunnen en dus achterblijven op het perron. Plaatselijk Belang Heino is begonnen om klachten over te volle treinen te bundelen.

Sinds Plaatselijk Belang begonnen is met verzamelen van klachten, regent het reacties. "Dat mensen niet kunnen zitten in de spits, dat snappen ze wel. Maar dat je 'hutjemutje' staat en je naar binnen moet persen, dat kan niet", vindt Cor van Gasteren van Plaatselijk Belang.

'In Heino ben je gewoon de klos'

"Nog erger is het als er met slechts één treinstel wordt gereden. Dan kan een deel van de mensen gewoon niet mee. Dit is de laatste halte voor Zwolle, dus in Heino ben je dan gewoon de klos."

Een klein rondje langs een aantal mensen op het perron, maakt de situatie aardig duidelijk. " 's Morgens om 8 uur is hij echt vol, echt helemaal vol", vertelt een man. Een student iets verderop omschrijft de situatie in de trein: "Je staat tegen elkaar aangedrukt, je kunt niet vooruit of achteruit."


'Eigenlijk is het te druk in de trein'

"Soms als de deuren open gaan, puilen de mensen eruit", vertelt een andere reiziger.  Een andere man vult aan: "Meestal kun je mee, maar ook niet altijd. Eigenlijk is het te druk in de trein."

Wie elke dag in de spits met de trein van Heino naar Zwolle reist, kan soms helemaal niet instappen. "Dat gebeurt mij wel drie keer per week", vertelt een vrouw die onderweg is naar haar werk in Amersfoort. 


'Klagen helpt niet'

Een student vertelt dat hij ongeveer een keer per week achterblijft op het perron, omdat de trein te vol is. 

"Ik heb er wel eens een klacht over ingediend, maar dan krijg je wat algemeenheden terug en verandert er verder niks", zegt een reiziger.

Daarom is Plaatselijk Belang Heino ook niet van plan om alleen met de klachten naar de vervoerder te gaan; ook de Provincie Overijssel, de opdrachtgever, krijgt van de bewonersvereniging te horen. "Wie klaagt, wordt door de vervoerder met een kluitje het riet in gestuurd, klagen helpt niet", aldus Van Gasteren. 


'Goed vervoer bieden'

"De provincie en de vervoerder hebben vast een contract waar in staat dat ze goed vervoer moeten bieden en dat iedereen met de trein mee kan", besluit de zegsman van Plaatselijk Belang. 

Keolis laat in een reactie weten dat het bedrijf de afgelopen maanden met onvoorzien onderhoud aan treinstellen te kampen had. Dat onderhoud is inmiddels uitgevoerd. De vervoerder verwacht dat het probleem van de overvolle treincoupés daardoor tot het verleden behoort. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Heino Keolis trein Salland Nieuws
Deel dit artikel: