'Uitbreiding Lelystad Airport in 2020 onhaalbaar'

Vliegen vanaf Lelystad Airport in april 2020 is feitelijk onmogelijk geworden, omdat de procedures rond de luchthaven meer tijd gaan kosten. De vliegmaatschappijen willen politieke duidelijkheid en die is er niet eerder dan na de zomer. Dat betekent in feite opnieuw uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport, waar alle procedures eigenlijk nu wel afgerond hadden moeten zijn.

Die conclusie valt te trekken als we een aantal uitspraken en ontwikkelingen naast elkaar leggen. Dat blijkt uit onderzoek van de drie regionale omroepen Gelderland, Flevoland en RTV Oost.
 

Veel gebeuren
Voordat het vliegveld open kan in april 2020, moet er nog veel gebeuren. Zo wil de minister goedkeuring uit Europa om vliegtuigen van Schiphol over te plaatsen naar Lelystad. Hoewel er hard aan gewerkt wordt, kan dat traject nog zeker een maand of vier in beslag nemen. In een brief aan de Kamer schrijft de minister woensdag dat zij verwacht in mei meer duidelijkheid te hebben over dit zogeheten selectiviteitsbeleid. Maar dan zal een regeling ook nog voor advies aan de Kamer en aan de luchtvaartmaatschappijen moeten worden voorgelegd. Uiteindelijk zou het wel eens najaar kunnen worden, voordat er duidelijkheid is.
 

Ter inzage

Morgen wordt het Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. In dit besluit staan de regels voor de luchthaven over onder meer openingstijden en geluidsoverlast. Burgers en organisaties hebben zes weken - tot en met 21 februari - de tijd om een bezwaar in te dienen. Op die zienswijzen zal de minister moeten reageren voordat het Luchthavenbesluit in de Tweede Kamer behandeld wordt.

Woensdagmiddag schreef Van Nieuwenhuizen in de brief aan de Tweede Kamer: "Uiterlijk begin mei zal ik mijn reactie op de zienswijzen verwoorden in een nota van antwoord." Wanneer de Tweede Kamer daarna het Luchthavenbesluit bespreekt is nu nog onduidelijk. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra verwacht dat dat op z'n vroegst pas eind mei zal gebeuren. Dat zei hij in gesprek met Suzanne Kröger, woensdagmiddag op Radio Oost.

Er zou nog een consultatieronde moeten komen, het besluit moet nog langs de Eerste Kamer en daarna moet het kabinet het besluit nog definitief vaststellen. Alles bij elkaar zijn de procedures daarmee pas ruim in de tweede helft van 2019 afgerond. 

'Te laat' 

Het kost volgens Transavia zeker een jaar om een nieuwe bestemming voor te bereiden. Zo kosten het maken van afspraken met andere vliegvelden waar op wordt gevlogen veel tijd, maar ook voor het inplannen van vliegtuigen en bemanning is ongeveer een jaar tijd nodig.

Als er een besluit valt in het najaar van 2019, dan kan er volgens Transavia pas in het najaar van 2020 gevlogen worden. Maar volgens Transavia topman Ten Brink is dat geen aantrekkelijke optie en daarmee schuift hij de planning door naar april 2021.

Transavia en KLM zeiden maandag dat zij niet het initiatief nemen om in april 2020 sowieso naar Lelystad te komen. Eerst willen zij duidelijkheid over de spelregels waaronder zij vanaf Lelystad kunnen vliegen.

Ook andere maatschappijen zijn er niet klaar voor om in april 2020 naar Lelystad te gaan. Corendon-baas Uslu heeft recent nog gezegd dat hij zich voorlopig richt op Maastricht. TUI heeft vanaf het begin al vraagtekens gezet bij de mogelijkheden die Lelystad Airport voor haar biedt.

'Niet realistisch'

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra zei gisteravond dat hij het iets te voorbarig vindt om nu al te stellen dat vliegen in april 2020 niet mogelijk is. "Maar ik hoor wat je zegt en ik ben het ermee eens dat het intussen wel een erg moeilijk verhaal lijkt te worden."

Volgens de luchtvaart-journalisten van de drie samenwerkende regionale omroepen is het een simpele optelsom die hen tot deze conclusie doet komen. "1+1=2. Als je de hele procedure die nog gevolgd moet worden, weg zet in de tijd, dan is vliegen in april 2020 echt niet realistisch meer."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.