nieuws

Geen kilometervergoeding voor Enschedese ambtenaar: pak de trein, deelauto of fiets

Het is even wennen voor de 1800 ambtenaren van de gemeente Enschede: sinds 1 januari moeten ze voor werkafspraken binnen 10 kilometer de fiets pakken. Zakelijke kilometers met de privé-auto worden niet meer vergoed. En vanaf 1 maart geldt dat ook voor de afspraken verder weg: daarvoor moeten ze óf met de trein óf 1 van de 18 elektrische deelauto's pakken. 
Enschede wil met de nieuwe regels een voorbeeld zijn, aldus projectleider Duurzaam Deelvervoer Martin van der Ham van de gemeente: "We kwamen erachter dat heel veel ambtenaren zakelijke reizen met de eigen auto maken. Jaarlijks 550.000 kilometer. Als gemeente zijn we druk met inwoners en ondernemers duurzaam te laten opereren, dan moeten we zelf ook het goede voorbeeld geven."
Op de vraag of het niet betuttelend is, ontkent Martin van der Ham: "Wij willen duurzame medewerkers, die denken aan lichaamsbeweging, we willen minder auto's in het centrum, minder parkeerdruk, minder fijnstof, minder uitstoot." Fietsen dus, al kunnen de medewerkers voor de korte stukjes bij noodweer nog wel gebruik maken van de elektrische deelauto. 

Weerstand

De overgang naar deelfietsen en deelauto's gaat niet vanzelf. Bij sommige ambtenaren is veel weerstand: "Voor sommige mensen moeten we meer moeite doen, die willen graag in hun eigen auto blijven rijden."
Door het invoeren van kleine testgroepen is het afgelopen jaar geprobeerd die weerstand weg te nemen: "Een medewerker wilde het echt niet doen. Toch kon ik hem overhalen in een testgroep te gaan zitten waar hij in een Smart kon rijden. Vond hij een geweldige auto, met een goede wegligging. Bij de stoplichten was hij als eerste weg, hij was helemaal om." 

Stad Up

De 18 deelauto's die onderdeel maken van de nieuwe werkwijze zijn een verhaal apart. Door autodealer Baan is een speciale app ontwikkeld waardoor de gemeente geen auto's maar mobiliteit afneemt van de dealer. Het concept Stad Up is een uitvloeisel van een Green Deal die de gemeente sloot met andere grote werkgevers in Enschede, zoals MST, Menzis en de Universiteit Twente. Die willen gaan aanhaken als het project loopt. Inmiddels hebben meerdere gemeenten in Overijssel interesse getoond, bijvoorbeeld Hengelo.
Ongeveer halverwege dit jaar moet de werkwijze over de hele organisatie zijn uitgerold. De nieuwe regels gelden voor iedereen, ook voor bijvoorbeeld topambtenaren en wethouders. Maar de burgemeester? Dat werd nog wel een brug te ver, aldus Van der Ham: "Dat is wel een probleem met de actieradius van elektrische auto's, omdat hij nog wel eens ver weg moet.  De auto van de burgemeester is wel hybride, half elektrisch. Dus hij is op de goede weg."
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.