Primeur voor Overijssel: betalen voor rijden over N739 en niet voor de aanleg

Niet betalen voor de aanleg, maar voor het gebruik van de N739 van Haaksbergen naar Hengelo. Daarmee experimenteert de provincie Overijssel vanaf april. De proef moet er voor zorgen dat de weg minder snel vervangen hoeft te worden.

Op dit moment is het zo dat een weg wordt aangelegd door drie aannemers: de eerste legt de weg aan, de tweede zorgt voor het onderhoud en de derde verwijdert de weg aan het einde van de levensduur weer.

De eerste aannemer bouwt vaak zonder rekening te houden met een zo minimaal mogelijk onderhoud. Ook restmaterialen zijn minder van belang.

De tweede aannemer heeft juist baat bij veel onderhoud, omdat hij daar zijn geld mee verdient. De derde aannemer sloopt en kijkt welke materialen hij kan hergebruiken. 

Het resultaat: onnodige kosten en snellere vervanging van het asfalt dan nodig. Daar moet het experiment met de N739 een einde aan maken, door alle werkzaamheden bij één aannemer neer te leggen. 


Proef

De werkwijze die op de N739 gebruikt gaat worden, wordt al toegepast door Philips. Sinds het bedrijf licht verkoopt aan Schiphol in plaats van gloeilampen, is het energieverbruik daar met de helft gedaald.

De provincie Overijssel gaat nu samen met wegenbouwer Dura Vermeer voor het eerst in Nederland met mobiliteit iets soortgelijks proberen. Het gaat om een stuk van de N739 van Haaksbergen naar Hengelo, vanaf de aansluiting van de A35 tot aan de bebouwde kom in Hengelo. Dit stuk asfalt kan hierdoor de meest ‘circulaire weg’ van Nederland worden.

"We gaan via deze proef onderzoeken of we die dynamiek kunnen veranderen", vertelt Theo Winter, lid van de Raad van Bestuur van Dura Vermeer. "We willen pionieren met een model waarbij we al die stappen op ons nemen, dus ook verantwoordelijk worden voor hergebruik. Daardoor krijgen we bij het ontwerp en de aanleg, maar ook bij het beheer, belang bij recycling van materiaal. Daarmee komt de circulaire economie ook in de wegenbouw een grote stap dichterbij."

Hoe werkt circulaire economie?


Een ontmoeting in oktober
Het idee voor het project, dat de initiatiefnemers vandaag officieel ondertekenen tijdens de ‘Infratech-beurs’ in Rotterdam, kwam tijdens een ontmoeting in oktober vorig jaar tussen Winter en Lindy Molenkamp, directeur eenheid Wegen en Kanalen van de provincie Overijssel.

"We gaan deze proef in Overijssel starten, samen leren en kijken of het werkt", aldus Molenkamp. "Dit kan een model worden dat ook elders in Nederland wordt gebruikt."

Provincies en gemeenten
De wegenbouwer en de provincie Overijssel verwachten dat de proef, wanneer die uiteindelijk een succes blijkt, een werkwijze kan opleveren die vooral geschikt is voor provinciale en lokale wegen in Nederland, dus voor gemeentes en provincies.

De proef start in april en na een jaar wordt geëvalueerd.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Regio Hengelo Circulair N739 Nieuws
Deel dit artikel: