Conflict tussen gemeente en inwoners van Olst over aanleg fietstunnels

Al decennialang discussiëren de gemeente en de inwoners van Olst over het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het centrum. Wat de gemeente betreft is er nu eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Daar denken de inwoners anders over.

Het aanleggen van twee fietstunnels aan de Roodborst en de Ter Stegestraat moeten voor een toename van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het centrum zorgen. Kosten voor de aanleg van deze fietstunnels: tien miljoen euro volgens de gemeente, maar volgens de inwoners van Olst loopt dat op naar dertien miljoen.

Weinig effect

De inwoners zijn het nu zat en vinden dertien miljoen euro gemeenschapsgeld veel te veel. Daar komt bij dat fietsers in een enquête van adviesgroep Goudappel Coffeng hebben aangegeven dat slechts 16,7 procent van de fietsers gebruik zal gaan maken van de nieuwe fietstunnels.

Daar kijkt Marcel Blind, wethouder van de gemeente Olst-Wijhe anders tegenaan: "Tunnels gaan vaak wel zeventig jaar mee en het gebruik ervan zal met de jaren toenemen."

Wethouder Blind zei het volgende over de kritiek die het plan voor de aanleg van de fietstunnels krijgt:

Verhaal gaat verder onder de audio 

Wethouder van Olst-Wijhe Marcel Blind over de kritiek op de fietstunnels

Andere opties

Er is door de gemeente gekeken naar andere opties waaronder het verleggen van de spoorlijn en ook het aanleggen van een rondweg rond Olst, waardoor het verkeer niet meer door het centrum hoeft. Deze opties bleken niet haalbaar door de grote prijskaartjes die eraan hangen. "De inwoners van Olst hebben het plan van een rondweg rond Olst heen zelf afgeschoten, omdat die kosten de pan uitvlogen, dat gaat over tientallen miljoenen", geeft Marcel Blind aan. 

Niet veilig

Dat blijkt volgens inwoner Oscar Langeland niet te kloppen. Hij heeft samen met een financieel adviseur gezeten en zegt dat het totale kostenplaatje voor een weg langs het zuiden van Olst in totaal dertien miljoen euro moet kosten. "Dat is voor mij de ideale oplossing, de fietstunnels zorgen nauwelijks voor verbetering. Daarnaast zal de veiligheid in de woonwijken waar de fietstunnels dichtbij worden aangelegd er niet door gaan toenemen."

In 2020 begint de gemeente met het aanleggen van de eerste fietstunnel. Daarna wordt er onderzocht de tunnel effect heeft gehad.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Olst Olst-Wijhe Nieuws
Deel dit artikel: