nieuws

Overijssel loopt achter met deelauto, maar: 'ontkomen doen we er niet aan'

"Over twintig jaar heeft niemand een eigen auto meer", Henk Meijborg, expert duurzame mobiliteit uit Almelo, weet het zeker. De deelauto maakt zijn opmars en is niet meer te stoppen. Al lopen we in Overijssel wel een beetje achter ten opzichte van de rest van Nederland. 
In Nederland zijn op dit moment zo'n 41.000 deelauto's, in Overijssel een kleine 1400. Maar door de opmars van de elektrische auto gaat dat aantal geheid stijgen, zegt Meijborg: "Een elektrische auto is duurder dan een benzineauto, maar de kilometers zijn goedkoper. Als je de kilometers deelt, dan is het een stuk goedkoper." Ook alternatieven als private lease zullen steeds meer gebruikt worden, denkt Meijborg. Hij is eigenaar van bedrijf Emodz, dat overheden en organisaties adviseert op het gebied van duurzame mobiliteit.  

Overijssel loopt achter

"We lopen achter de Randstad aan in de zin van deelauto, maar ook in de zin van elektrisch rijden. Maar dat heeft wel voordelen. Een mooi voorbeeld is de aanbesteding van nieuwe laadpalen in Gelderland en Overijssel. Die heeft een prijs opgeleverd - die veel lager is dan in de rest van het land - waardoor je dus goedkoper bij die palen je auto kunt opladen." Meijborg ziet de afgelopen jaren in Overijssel wel steeds meer interesse in de elektrische deelauto. 
De gemeente Enschede is een voorbeeld van een organisatie die voorop loopt. Via dealer Baan en de app 'Stad Up' gaat de gemeente gebruik maken van 18 elektrische deelauto's. De ambitie is om dat aantal uit te laten groeien tot meer dan honderd als bedrijven zoals Menzis, MST en de Universiteit Twente zijn aangehaakt. Dat de parkeerdruk, drukte in de binnenstad en vervuiling daardoor afneemt zijn de belangrijkste drijfveren.

Statussymbool

Toch blijft er weerstand, want de eigen auto is immers een statussymbool. Maar dat verandert door initiatieven van de gemeente, aldus Meijborg. "Gedragsverandering is het toverwoord, dat gaat het makkelijkste als het op een natuurlijke manier gebeurd. Bij een gemeente gaat dat makkelijk, omdat je dan kunt zeggen: we betalen geen kilometers meer, de gemeente heeft dan een voorbeeldrol." Geld blijkt dan een belangrijke motivator voor de kritische automobilist. 
Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 41.000 deelauto’s. De verwachting is dat het naar 700.000 stijgt in 2021, daarna zal het alleen maar harder gaan: "Door Europese regelgeving wordt het aanbod van auto's straks grotendeels elektrisch. Omdat die een stuk duurder zijn wordt delen alleen maar aantrekkelijker." 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.