Helft Overijsselaars positief of neutraal over vliegroutes Lelystad Airport
Door Oscar Siep en Nout Peper
Doordat vliegverkeer van en naar Lelystad Airport onder dat van Schiphol-verkeer moet blijven, moeten vliegtuigen lange tijd op 2.700 tot 1.200 meter hoogte vliegen.
Hoe actiegroepen over deze zogenaamde 'laagvliegroutes' naar Lelystad Airport denken, is duidelijk. Maar wat vindt de doorsnee Overijsselaar van de vliegroutes en de opening van Lelystad Airport?
In onderstaande diagrammen maken we onderscheid in respondenten die onder de vliegroute wonen en niet onder de vliegroute wonen. Selecteer linksboven welke groep je wil zien.
De uitbreiding van Lelystad Airport is sinds 2014 omstreden. Veel bezwaren hebben te maken met de gevreesde geluidsoverlast en gezondheidsrisico's door de uitstoot van ultrafijnstof.
Toch zijn het nu vooral de klimaat-argumenten die het luchtvaartdebat in de Tweede Kamer op scherp zetten; zelfs binnen de regeringscoalitie heerst verdeeldheid over het 'luchtvaartvraagstuk'.
Wat doet dit met het vertrouwen van de Overijsselaar in de politiek? Worden de juiste beslissingen genomen rondom het dossier Lelystad Airport?
In onderstaande diagram maken we onderscheid hoe de respondenten uit de verschillende provincies hebben geantwoord op deze vraag. Linksboven kun je kiezen uit de verschillende provincies of de totaalcijfers bekijken.
Meer weten? Houd vandaag de app of de site in de gaten en kijk vanmiddag om 15.30 uur naar onze live-uitzending, die we samen met Omroep Gelderland en Omroep Flevoland maken. Hierin gaan bewoners, politici en actiegroepen met elkaar in debat over het vliegveld.