Grolsch krijgt ongelijk in rechtszaak tegen Lidl: Kordaat-biertje mag

Lidl mag het biertje Kordaat blijven produceren en verkopen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam besloten. Het biertje van de supermarkt schoot dusdanig in het verkeerde keelgat bij Grolsch, dat de bierbrouwer uit Overijssel naar de rechter stapte.

Kordaat zou te veel lijken op Kornuit, een biertje van Grolsch. De brouwer wilde dat Lidl per direct zou stoppen met de verkoop ervan.

Voldoende verschil

De grote vraag was of de twee namen, die beide met de letters 'kor' beginnen en met een 't' eindigen, voor verwarring kunnen zorgen onder klanten. De voorzieningenrechter vond van niet, omdat de letters in de klemtoon bij Kornuit en Kordaat anders zijn. Daarnaast zijn er qua vormgeving genoeg verschillen tussen de twee biertjes, zo luidt het oordeel.

Lancering
Drie maanden geleden presenteerde Lidl het bier Kordaat. De naam is niet het enige dat lijkt op het Kornuit van Grolsch. Het etiket en het lettertype waarmee de naam van het bier is geschreven, doen sterk denken aan de Grolsch-variant. "Lidl lift met Kordaat mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk fundamenteel schade toe. Dit is verwarrend voor consumenten", zei woordvoerder Koert van 't Hof van Grolsch twee weken geleden tijdens de rechtszaak.


"Verrast en geschokt"

Bij Grolsch zagen ze de uitspraak die de rechter vandaag deed dan ook niet aankomen. "We zijn verrast en geschokt door deze uitspraak", aldus Van 't Hof. "Wij vinden nog steeds dat Lidl echt inbreuk heeft gemaakt op onze exclusieve merkrechten voor Kornuit." Grolsch heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Van 't Hof laat weten dit te overwegen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.