Kampen wil primeur met eerste circulaire haven en aanleg voor zeeschepen

De gemeente Kampen gaat onderzoeken of de aanleg van een nieuwe duurzame zeeschepen haven in de Melmerpolder langs de IJssel bij Kampen haalbaar is. De eventuele aanleg van de nieuwe haven hangt nauw samen met de voorgenomen verbreding van de sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk, waarvoor al langere tijd een intensieve regionale lobby gaande is.

Tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Leeuwarden sprak premier Rutte kort geleden nog zijn vertrouwen uit dat de verbrede sluis er op termijn gaat komen. Probleem tot nu toe is de financiering van het plan. Want met het verbreden van de sluis en uitdiepen van de vaargeul in het IJsselmeer is een bedrag van 150 miljoen euro gemoeid. Geld dat nog niet beschikbaar is.

Grote zeeschepen

De sluis bij Kornwerderzand is nu veertien meter breed, maar die zou verbreed moeten worden naar 25 meter om grotere zeeschepen via het IJsselmeer en Ketelmeer van en naar Kampen te laten varen. 

Het gaat dan om schepen die grondstoffen en goederen aan boord kunnen hebben voor bijvoorbeeld Engeland, De Baltische staten en Scandinavië. De samenwerkende gemeenten in de Port of Zwolle, Kampen, Zwolle en Meppel gaan samen onderzoeken of de havencapaciteit in de regio hiervoor vergroot moet worden.

Kavels Zuiderzeehaven uitverkocht

"Alle bedrijfskavels aan het water in onze huidige Zuiderzeehaven zijn al verkocht", zegt wethouder Geert Meijering van Kampen. "We willen daarom weten of de aanleg van een nieuwe haven in de IJssel bij Kampen economische potentie heeft. Als we die haven binnen nu en vijf jaar gaan aanleggen, dan moet het ook gelijk de eerste circulaire haven van Nederland gaan worden", zegt de wethouder, die ruim 85.000 euro beschikbaar heeft voor het onderzoek.

Het moet een duurzame haven worden die voorziet in de eigen energiebehoefte. En een haven waar bedrijven zitten die circulair werken. "Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bedrijf dat ter plekke plastic-afval omzet in een plastic eindproduct", zegt Meijering. "Dus een bedrijf dat zowel grondstof als eindproduct over het water vervoerd."

Kampen bezit nu met de Zuiderzeehaven de enige zeehaven in zoet water in Noord-Nederland. De samenwerkende gemeenten in de Port of Zwolle, bundelen al zes jaar hun krachten op logistiek gebied, om deze regio een belangrijke spil in het vervoer over water te laten zijn. 

Onderzoek havencapaciteit regio

In het onderzoek dat binnenkort start naar de uitbreiding van de gewenste havencapaciteit in de regio wordt onder meer gekeken naar bereikbaarheid, waterveiligheid, leefbaarheid en landschaps- en natuurontwikkeling. 

De resultaten van het onderzoek worden straks uitgebreid besproken met de gemeenteraad van Kampen. Pas als alles onderzocht is, wordt besloten of de aanleg van een extra haven gewenst is.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: