nieuws

Actiegroepen tegen laagvliegen willen wel, maar kunnen niet naar de rechter

Lelystad Airport
Lelystad Airport © RTV Oost
De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) willen de rechter vragen om zich te buigen over het Luchthavenbesluit Lelystad Airport, maar dat kunnen ze niet. Volgens hen heeft de Nederlandse regering het onmogelijk gemaakt om in beroep te gaan over regionale luchthavenbesluiten. SATL zegt dat dit in strijd is met Europese regels.
De actiegroepen hebben minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzocht om beroep open te stellen tegen het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. SATL beroept zich hierbij op Europese regels, die Nederland op dit moment volgens hen in de wind slaat.

Uitzondering

De Nederlandse regering staat open voor een bestuursrechterlijk beroep op luchthavenbesluiten voor regionale luchthavens. Dit geldt echter niet voor de regionale luchthavens Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde, Maastricht-Aachen Airport en Rotterdam Airport, waarvoor het Rijk in de Nederlandse wet een bewuste uitzondering maakt.
Om in het verweer te gaan tegen het luchthavenbesluit Lelystad, is SATL op dit moment aangewezen op de burgerrechter. Dit is een voor burgers uiterst kostbare en tijdrovende weg, mede omdat de burgerrechter normaal gesproken geen uitspraken doet over bestuursrechterlijke zaken, zoals luchthavenbesluiten. 

Europese richtlijnen

Volgens SATL is deze situatie volstrekt in strijd met Europese richtlijnen. Deze stellen namelijk dat burgers bij luchthavenbesluiten altijd een ruime toegang tot de bestuursrechter moeten hebben. Dus ook in het geval van Lelystad Airport.  
SATL verdenkt de Nederlandse staat ervan dat deze bewust de beroepsmogelijkheden voor grote regionale luchthavens buiten de Nederlandse wet heeft gelaten. Op deze manier is een gang naar de rechter zodanig zwaar en kostbaar, dat burgers minder makkelijk tegen plannen als Lelystad Airport in verweer zullen komen.

'Fout op fout'

De samenwerkende actiegroepen laten zich echter niet stoppen. "Het dossier Lelystad Airport tekent zich door fouten in diverse rapporten en dan is het des te wranger dat je er niet tegen in beroep kunt gaan", zegt SATL-woordvoerder Gea Verweij.
De actiegroepen eisen allereerst dat de minister zich houdt aan de geldende Europese wetgeving. Lukt dat niet, dan overwegen de groepen alsnog een zaak aan te spannen bij de burgerrechter.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.