Spoorverdubbeling en dive-under moeten Zwolle nog beter verbinden met Noord-Nederland

Het station van Zwolle en het spoortracé wordt al ingrijpend aangepakt met een busbrug, aanpassingen aan perrons en een nieuw rangeerterrein bij Windesheim, maar ProRail is nog niet klaar. Vandaag is bij Herfte officieel begonnen aan een drive-under en een spooruitbreiding.

Het spoor tussen Herfte en Zwolle wordt verdubbeld voor een betere en snellere verbinding met Groningen, Leeuwarden en Emmen. De wissel bij de splitsing bij Herfte verandert in een dive-under, onderdoorgang, zodat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet meer hinderen.

"Nu moeten de treinen hier met wissels gestuurd worden", legt projectmanager Allart Maijers uit. "En dan heb je best vaak dat de ene trein op de ander moet wachten. Dat leidt tot vertragingen en dan heb je de kans dat mensen hun aansluiting missen met een andere trein."

Overlast 

Tot 2021 zullen treinreizigers last hebben van de werkzaamheden. Verschillende keren zal er een weekend helemaal geen treinverkeer mogelijk zijn op het traject. Bij de aanleg van de dive-under zal het spoor een week lang afgesloten zijn.

"Er worden op die momenten bussen ingezet. Dat is altijd even pijn lijden, maar het eindresultaat is wel heel mooi", zegt Maijers.

Grootste en belangrijkste

Het gaat om de grootste en belangrijkste aanpassing aan het Zwolse spoor. In totaal is er voor het project van de IJssel tot aan Herfte 250 miljoen euro gereserveerd, waarvan ongeveer 170 miljoen naar dit deel van het traject gaat. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.