ongevallen

Overijssel gaat tegen trend in: aantal verkeersdoden afgenomen

Het aantal verkeersdoden in Overijssel is vorig jaar met bijna 25 procent afgenomen. In 2018 kwamen 49 mensen om het leven bij verkeersongelukken, tegenover 65 in 2017. Het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid denkt de daling te kunnen verklaren.
Hoewel het aantal fatale ongevallen in Overijssel afnam, steeg het aantal verkeersdoden op landelijk niveau (678 verkeersdoden in 2018 tegenover 613 in 2017). Dat is de grootste toename sinds 1989.
Tekst gaat verder onder de kaart
"Hoewel ieder slachtoffer er één te veel is, zijn we blij dat het aantal afneemt in Overijssel", zegt Albertine Duiven van het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROV). Duiven denkt dat de daling voor een deel te danken is aan maatregelen die ROV en de provincie hebben genomen.
Tot die maatregelen behoren verkeerscampagnes. "Die zijn vooral bedoeld om het gedrag van bestuurders te beïnvloeden", legt Duiven uit. "Zo vragen we aandacht voor de gevaren van rijden onder invloed, te snel rijden en afleidingen zoals een mobiele telefoon."

MONO

Eén van de campagnes waar Duiven op doelt is MONO, die halverwege vorig jaar is gelanceerd. De boodschap van de campagne is 'rij MONO'. Oftewel, laat je niet afleiden door je mobiele telefoon. 
MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. MONO is ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van appjes of social media posts. (daarkunjemeethuiskomen.nl).
Omdat de MONO-campagne amper een jaar loopt, kan je het moeilijk als verklaring zien voor het dalende aantal verkeersdoden in de provincie, erkent Duiven. "We zijn ook niet alleen bezig met het opzetten van campagnes, maar proberen ook verkeerssituaties steeds veiliger te maken. Samen met de provincie maken we beleid om het aantal verkeersdoden terug te dringen en investeren in veilige infrastructuur op provinciale wegen."  

Aanrijdingen met personenauto's

Landelijk kwamen de meeste dodelijke slachtoffers (33 procent) om het leven door een aanrijding met een personenauto. 21 procent kwam om door een botsing met 'vaste objecten', zoals een boom of een gebouw. Bijna 14 procent van de verkeersdoden viel door een ongeval met een vrachtwagen of bus. 
Wat de precieze oorzaken waren van de fatale ongevallen in Overijssel, is niet bekend. Het is ook niet bekend op welke Overijsselse wegen de 49 dodelijke ongevallen gebeurden.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.