Minister: geen laagvliegroutes naar Lelystad Airport vanaf 2021

De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport mogen eerder hoger gaan vliegen. Dat staat in een brief van ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) en staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) aan de Tweede Kamer. Een deel van de bekritiseerde laagvliegroutes loopt over Overijssel.

Ze willen dat vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport opstijgen, vanaf de winter van 2021-2022 geen gebruik meer maken van de laagvliegroutes. 

De minister wil dit mogelijk maken door een eis te laten vallen, namelijk dat vliegverkeer naar Lelystad niet over Schiphol mag vliegen.

Vliegen over militair terrein

Ook mogen de vliegtuigen van en naar Lelystad gebruik gaan maken van een deel van het luchtruim, waar nu alleen nog militair vliegverkeer toegestaan is. Deze maatregel kan in de winter van 2021-2022 worden ingevoerd.

Hiermee kan eerder van de laagvliegroutes af worden gestapt dan gepland. Aanvankelijk zou er tot 2023 laag gevlogen moeten worden, want pas dan kan het luchtruim opnieuw ingedeeld worden.

HoogOverijssel sceptisch

Actiegroep HoogOverijssel verzet zich al lange tijd tegen de laagvliegroutes en is sceptisch over de Kamerbrief van de twee bewindslieden. "Wij krijgen van het ministerie al bijna drie jaar gewillig papier met beloften en voornemens onder onze neus geschoven."

"Beste minister, maakt u dit eerst maar eens waar. We gaan niet vliegen op Lelystad Airport met tijdelijke routes", reageert de actiegroep op Twitter. Volgens planning gaat Lelystad Airport komend voorjaar open voor commerciële vluchten.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: