N18

Eén jaar nieuwe N18: tien minuten winst voor dagelijkse gebruiker uit Enschede

Robert Fredrikz uit Enschede rijdt dagelijks over de N18 naar zijn werk in Winterswijk. Reikhalzend keek hij uit naar de opening van de nieuwe provinciale weg, donderdag een jaar geleden. Hij hoopte een kwartier winst te pakken, maar stelt zich met tien minuten per rit ook tevreden. "Het rolt nu tenminste door."
Fredrikz stuurt zijn auto bij Grolsch de N18 op. Metal klink uit de speakers, wijsvinger en pink gaan even de lucht in. Had de Enschedeër lang haar gehad, dan ging hij het liefst headbangend op pad. 

Gaspedaal ingedrukt

Het rijdt prima door vanmorgen. Het is vakantie, dus er is minder verkeer op de weg. Het eerste stuk vanaf Enschede, dat 2x2-baans is, schiet altijd wel lekker op. De auto tikt met gemak de honderd kilometer per uur aan. Soms gaat het gaspedaal nog iets dieper: geen enkel probleem op het eerste deel van de N18. Vrachtwagens op dit deel van de de route worden soepel ingehaald. 
Dat moet ook wel, want nu kan het nog. Bij Haaksbergen is het uit met de pret als de weg van 2x2 naar enkelbaans gaat. Iets verderop rijdt nog een vrachtwagen. De Kilometerteller komt de rest van de rit niet meer boven de negentig kilometer per uur. "Ik had liever gehad dat ze het hele traject 2x2-baans hadden aangelegd", verzucht de Enschedeër. 
Het levert volgens hem ook wel eens problemen op bij ongelukken. Bij een ongeluk staat het vast omdat auto's moeilijk kunnen passeren en ook voor hulpdiensten is er dan weinig ruimte, vindt Fredrikz.

Verbreden kan niet meer

Een verbreding van de weg zit er in de toekomst ook niet in want daarvoor zijn de viaducten die het kruisende verkeer over de N18 leiden, te smal. Maar over het algemeen hoor je Fredrikz niet klagen over de weg die bijna een jaar geleden werd opengesteld voor het verkeer. "Het rolt nu tenminste door. Je hebt niet meer al die stoplichten waarvoor je hoeft te wachten."
Ook Rijkswaterstaat kijkt met een tevreden gevoel terug op het jaar dat de weg nu geopend is. Er zijn nog geen cijfers om dat gevoel te staven, omdat cijfers over het aantal ongelukken pas in oktober bekend worden. Ook over het aantal auto's dat dagelijks over de nieuwe weg rijdt, kan woordvoerder Thijs Scheres niks zeggen, aangezien er geen metingen gedaan zijn. 

Weinig klachten

In de zomer zijn boompjes die langs de weg geplant zijn, gesneuveld door de droogte. Die zijn door de aannemer vervangen. De laatste beplanting wordt dezer dagen gepoot en dan is het project afgerond voor Rijkswaterstaat. Scheres heeft weinig klachten gehoord over de nieuwe weg. Natuurlijk kent hij de wens van weggebruikers die liever hadden gezien dat de hele weg 2x2-baans was geweest. 
Maar dat is volgens hem een kwestie van keuzes maken. Volgens Scheres was het ook niet nodig en voldoet die ene rijstrook die er ligt. "Het is een afweging tussen geld en wat nodig is", aldus Scheres. Als het niet nodig is, kan het geld beter op andere plaatsen gebruikt worden.
Fredrikz parkeert zijn auto bij zijn werkgever in Winterswijk. Hij pakte vanmorgen nog iets meer tijdwinst dan de tien minuten voordeel die hij normaal heeft ten opzichte van het oude traject. Volgende week is het weer business as usual, als de vakantie voorbij is.

Donderdag is het een jaar geleden dat de nieuwe N18 werd geopend. Morgen aandacht voor Carin Bollegraf uit Usselo die vlakbij de weg woont en elke morgen 'het monster' hoort ontwaken.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.