Politieke partijen Overijssel over besluit Lelystad Airport: "Neemt de minister ons wel serieus?"

De Gedeputeerde Staten van Overijssel kunnen woensdag vragen verwachten over de openstelling van de vliegroutes naar Lelystad Airport. CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie en SGP willen van het college weten of de provincie op de hoogte is van de openstelling van de vliegroutes per 7 november.

De provincie Overijssel heeft steeds van de minister geëist dat Lelystad Airport pas zou openen als de herindeling van het luchtruim een feit is.

Daarmee zou voorkomen worden dat er lang laag over onze provincie gevlogen gaat worden. Overijssel is samen met betrokken gemeenten en andere provincies tegen de laagvliegroutes, omdat die onevenredig veel hinder zouden kunnen brengen aan de inwoners van Overijssel.

1800 tot 1500 meter

In de vorige week gepubliceerde Luchtvaartgids (AIP) staat dat luchtverkeer vanaf 7 november gebruik moet maken van de routes, beter bekend als de B+-variant.

Er was de afgelopen jaren veel ophef, juist over die vliegroutes. Als vliegtuigen deze routes volgen, dan wordt boven onze provincie gevlogen op een hoogte van 1800 tot 1500 meter. 

'Neemt ze ons wel serieus?'

De politieke partijen willen nu van het provinciaal college weten wat zij ervan vindt dat er lang laag gevlogen zal gaan worden.

CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie en SGP vragen zich daarnaast af of de minister de herhaalde en dringende oproepen uit Overijssel wel serieus neemt. De provincie wil geen laagvliegroutes maar daarin lijkt de minister niet mee te gaan. Ook vanuit de provincie Gelderland werd deze eis bij de minister op tafel gelegd.

Vakantievliegtuigen zullen nog niet naar Lelystad gaan vliegen maar de lage vliegroutes moeten wel gebruikt worden door al het andere vliegverkeer naar Flevoland. Door de hoogtebeperkingen zouden ook deze toestellen onnodig laag moeten vliegen, zo zegt onder meer de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).

In 2018 heeft Luchthaven Lelystad heeft volgens het CBS 103.365 vliegtuigbewegingen verwerkt. Dat is met name voor lesvluchten, zweefvliegen en andere kleine luchtvaart. Lelystad is daarmee verreweg het grootste vliegveld voor algemene luchtvaart in Nederland.

Luchtruimherindeling

Van Nieuwenhuizen zegt dat de laagvliegroutes verleden tijd zullen zijn als het luchtruim opnieuw is ingedeeld. De minister heeft daarvoor tot 2023 uitgetrokken, maar deskundigen zeggen dat een dergelijk ingrijpend proces zeker acht tot negen jaar zal duren.

Tot die tijd zal de regio het met laagvliegroutes moeten doen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.